26 تیر 1400

سه مسیرخروج از زیان‌دهی

دنیای‌اقتصاد :

بنا به گفته دبیر انجمن خودروسازان، زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور تا اواسط تیرماه سال جاری به ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.طبق آخرین گزارش از صورت‌های مالی ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو این سه شرکت در مجموع تا اسفندماه سال گذشته زیان انباشته ۵۰ هزار میلیارد تومانی را به ثبت رساندند که نسبت به ۹ ماهه همان سال رشد ۵/ ۱۷ درصدی در تولید زیان انباشته داشته اند.

اطلاعات بیشتر

25 تیر 1400

صفرکیلومترها در راه بازار

دنیای‌اقتصاد :

کاهش انتظارات تورمی، باعث رونق فروش «استارت‌نخورده»های وارداتی شد. محصولاتی که همراه با توقف واردات خودرو و افزایش نرخ ارز طی دو سال گذشته به‌عنوان کالای سرمایه‌ای در پارکینگ‌ها دپو شده بود، مدتی است برای فروش به بازار عرضه شده است. در بین این محصولات، خودروهایی همچون النترا، اپتیما، کلئوس و آزرای ۲۰۱۹ به چشم می‌آید. پایان احتکار صفرکیلومترهای خارجی علامتی از «برداشت مثبت بازار خودرو نسبت به آینده واردات» می‌تواند باشد. فاکتور ارزی نیز موثر بوده است.

اطلاعات بیشتر

23 تیر 1400

جهت‌یابی با کاهش زیان تولید

دنیای‌اقتصاد :

بررسی پیش‌بینی فروش خودروسازان تا پایان سال ۱۴۰۰ از تمرکز تولید برمحصولات کم‌زیان حکایت دارد. طبق روال معمول سه خودروساز بزرگ کشور در اوایل هر سال برآوردی از تولید و فروش محصولات خود در سایت کدال منتشر می‌کنند‌. بر این اساس پیش‌بینی شده که تا پایان سال ۱۴۰۰ سه خودروساز بزرگ کشور در مقابل تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو، ۹۶۰ هزار دستگاه فروش خواهند داشت. این در شرایطی است که سال گذشته خودروسازان با تولید ۹۰۰ هزار دستگاه فروشی ۸۵۰ هزار دستگاهی داشتند که نسبت به برآوردها، با افت ۱۲ درصدی روبه‌رو بودند. حال این سوال مطرح است که آیا برآوردهای تولید و فروش در سال ۱۴۰۰ محقق خواهد شد؟

اطلاعات بیشتر

22 تیر 1400

عایدی سفته‌بازان از قرعه‌کشی خودرو

دنیای‌اقتصاد :

دو خودروساز بزرگ کشور طی یک بازه زمانی تقریبا ۸ ماهه (حدفاصل خرداد تا دی ۹۹)، مجموعا ۳۵ طرح فروش را اجرا کرده‌اند و این در شرایطی است که حدود ۴۳ میلیون تقاضا برای تنها ۵۷۵هزار دستگاه خودرو به ثبت رسیده است. این ارقام در گزارشی که اخیرا انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی منتشر کرده، به چشم می‌آید و نشان می‌دهد بازار خودرو تحت‌تاثیر سیاست قیمت‌گذاری دستوری و رانت ناشی از اختلاف قیمت کارخانه و بازار، با چه تقاضای کاذب عظیمی مواجه است.

اطلاعات بیشتر

21 تیر 1400

سند ضدرقابتی برای تولید رقابتی

دنیای‌اقتصاد :

بسته سیاستی توسعه صنعت خودرو تا افق ۱۴۰۴ رونمایی شده و قرار است فصل‌الخطاب تولید باشد. در بسته مذکور اگرچه رقابت‌پذیری برای ارتقای صنعت خودرو مورد تاکید قرار گرفته، اما سیاستگذار خواستار تداوم سه‌ساله توقف واردات خودرو و همچنین تغییر شیوه قیمت‌گذاری – بدون توجه به ضرورت آزادسازی – شده است.
تولید گلخانه‌ای، ضامن تولید غیررقابتی است.

اطلاعات بیشتر

20 تیر 1400

خودرو در محاصره دو تحریم

دنیای‌اقتصاد :

روند ۱۰ساله شاخص‌های کلیدی در بازار خودرو از دو ضربه داخلی و خارجی به این صنعت حکایت دارد. قیمت‌گذاری دستوری به عنوان اولین ضربه محسوب می‌شود. این در شرایطی است که تحریم‌های خارجی و به‌دنبال آن افزایش نرخ ارز و رشد تورم عمومی که صعود قیمت نهاده‌های تولید را به همراه داشت، ضربه دوم را به خودروسازی و البته بازار وارد کرد.

اطلاعات بیشتر

19 تیر 1400

سراب شکست انحصارخودرو

دنیای‌اقتصاد :

معمولا بازار وعده و وعید، در روزها و ماه‌های پایانی عمر دولت‌ها داغ است. تجربه نشان داده که استقرار هر دولتی با ارائه وعده‌های جذاب و چشمگیر همراه بوده حال آنکه در روزهای پایانی، دولتمردان با هدف بهبود کارنامه خود به توجیه عملکردشان در عدم‌تحقق این وعده‌ها می‌پردازند. بر این اساس طی یک‌سال گذشته سیاستگذار خودرو حذف انحصار، گسترش فعالیت بخش خصوصی و همچنین تغییر شیوه قیمت گذاری خودرو را در شرایطی وعده داده که هیچ کدام از این ایده‌ها به نقطه عمل نرسید.

اطلاعات بیشتر

18 تیر 1400

واکنش دوم خودرو به تغییر انتظارات

دنیای‌اقتصاد :

خودروسازان در واکنش به تغییر انتظارات در بازار خودرو، شرایط فروش را تسهیل کردند. این دومین واکنش به تغییر انتظارات در بازار خودرو محسوب می‌شود که این بار در سمت عرضه رخ داده است. واکنش نخست چندی پیش در سمت تقاضا و در پی انتشار اخبار مربوط به برجام و احتمال لغو ممنوعیت واردات رخ داد که منجر به کاهش سفته‌بازی و حتی قیمت شد.

اطلاعات بیشتر

16 تیر 1400

رانت نجومی با قیمت‌سازی

دنیای‌اقتصاد :

در شرایطی خودروسازان در باتلاق کسری نقدینگی و زیان‌دهی فرو رفته‌اند که برآوردها از توزیع حداقل ۷۰هزار میلیارد تومان رانت «قیمت‌گذاری» در بازار خودرو طی سه فصل اول ۹۹ حکایت دارد. رانت حاصل از «قیمت‌سازی» با سیاست دستوری، نصیب واسطه‌ها شد و خودروسازان مجبور به تولید محصولات زیان‌ده شدند. متقاضیان مصرفی نیز با قیمت‌های حبابی خرید کردند.

اطلاعات بیشتر

15 تیر 1400

«گام به گام» برای نجات خودرو

دنیای‌اقتصاد :

صنعت خودرو در وضعیت ناخوشایندی قرار دارد. این در شرایطی است که با توجه به شعارهای انتخاباتی، انتظارات از رئیس‌جمهور منتخب برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو افزایش یافته است. در این زمینه به‌نظر می‌رسد که اقدامات کوتاه‌مدت و فوری همچون اصلاح نظام قیمت‌گذاری، در کنار سیاست‌های بلندمدت باید در دستور کار قرار گیرد.

اطلاعات بیشتر

13 تیر 1400

ذی‌نفعانی که حقوق مشتریان را تضییع می‌کنند

دنیای‌اقتصاد :

وضعیت ناخوشایند صنعت و بازار خودرو طی سه سالی که از بازگشت تحریم‌ها می‌گذرد باعث شده تا پای نهادها و سازمان‌های مختلف به بحث مدیریت بازار و صنعت خودرو باز شود. در آخرین اقدام از این دست شاهد هستیم که معاونت حقوق‌بشر و امور بین‌الملل اداره‌کل حقوق بشر و پیگیری حقوق شهروندی وزارت دادگستری طی گزارشی به بررسی وضعیت حقوق شهروندی در صنعت خودرو پرداخته است. ورود وزارتخانه‌ای مانند دادگستری به بازار و صنعت خودرو در شرایطی است که از سه سال گذشته شکایت از خودروسازان و وارد‌کنندگان به دلیل نحوه عرضه، فروش و خدمات پس از فروش به اوج خود رسیده است.

اطلاعات بیشتر

12 تیر 1400

دو سناریو برای عرضه خودرو

دنیای‌اقتصاد :

مرکز پژوهش‌های مجلس در یک گزارش کارشناسی، مخالفت خود با عرضه خودرو در بورس‌کالا را اعلام کرد. این مرکز معتقد است که قیمت‌گذاری فعلی خودرو با اهرم نظارتی مجلس راهکار مناسب‌تری است و نیاز به قانون‌گذاری در این زمینه نیست. پیش از این نیز علیرضا رزم‌حسینی وزیر صمت مخالفت خود با بورسی‌شدن خودرو را اعلام کرده بود. این در شرایطی است که کمیسیون صنایع و معادن مجلس با هدف شفافیت در عرضه و تقاضای خودرو و همچنین حذف سوداگری اصرار زیادی بر تصویب این طرح دارد‌. حالا نیز مرکز پژوهش‌های مجلس در یک گزارش کارشناسی تاکید کرده که «این مرکز با بررسی تمام جوانب این طرح با الزام قانونی عرضه خودرو در بورس‌کالا مخالف است.»

اطلاعات بیشتر

11 تیر 1400

سفر به آینده با خودرو

دنیای‌اقتصاد :

تخیلات بشری در طول تاریخ همواره پیشگام خلاقیت و نوآوری بوده است، همچنان که آرزوی پرواز، در نهایت انسان را راهی سفرهای هوایی کرد. خودروهای برقی نیز برای نخستین بار از سوی هالیوود به روی پرده‌های سینما به نمایش درآمدند و توسط نویسندگان داستان‌های علمی-تخیلی به تصویر کشیده شدند؛ جایی که محدودیت‌های فناوری زمانه، مانع از اجرایی کردن بلندپروازی‌های انسان بود. اکنون اما بسیاری از این محدودیت‌ها و موانع کنار رفته و طراحان خودروهای برقی خود را در جایگاه راویان داستان‌های علمی-تخیلی می‌بینند و مرزهای خلاقیت را برای خودروهای آینده فراخ‌تر می‌سازند. داستان‌های علمی-تخیلی همواره تصور و ذهنیت ویژه خود را از خودروهای برقی که امروزه با نام EVs شناخته می‌شوند، داشتند.

اطلاعات بیشتر

9 تیر 1400

شارژ خودرو با اصلاح قیمت

دنیای‌اقتصاد :

رشد ۵۶درصدی تولید خودرو در خرداد به نسبت اردیبهشت ۱۴۰۰ در حالی رقم خورد که شاهد هستیم سیاستگذار خودرویی همچنان بر اصلاح ناقص قیمت خودرو تاکید دارد. با این حال همین اصلاح ناقص قیمت سبب شد تا هم فاصله قیمت کارخانه و بازار کاهش یابد و هم تولید شارژ شود. بنابراین آزادسازی قیمت می‌تواند منافع بیشتری برای تولید و بازار به‌دنبال داشته باشد. اگر دولت سیزدهم قصد دارد ورق خودروسازی کشور را برگرداند، باید دست از اصلاح ناقص قیمت خودرو بردارد و آزادسازی را در دستورکار قرار دهد.

اطلاعات بیشتر

8 تیر 1400

ایست قیمت در بازار خودرو

دنیای‌اقتصاد :

بررسی کلی بازار خودرو، از ایست قیمت میانگین در خردادماه حکایت دارد. با این حال، قیمت در گروه خودروهای داخلی در سومین ماه بهار، اندکی افزایش یافت؛ حال آنکه سطح قیمت خودروهای مونتاژی، سه دهم درصد و خودروهای وارداتی نیز ۶/ ۱درصد کاهش به خود دیده است. کاهش قیمت وارداتی‌ها در شرایطی رخ داده که نرخ ارز در این ماه ۴درصد رشد داشته است. آنچه مشخص است معجزه انتظارات بر افزایش نرخ ارز غلبه کرده و همراه با خوش‌بینی نسبت به روند مذاکرات، منجر به افت قیمت وارداتی‌ها شده است.

اطلاعات بیشتر

7 تیر 1400

انحصاری جدید از جنس قطعه‌سازی؟

دنیای‌اقتصاد :

با وجود آنکه هنوز توافق هسته‌ای و برجام احیا نشده و فعلا خبری از لغو تحریم‌ها علیه کشور نیست، قطعه‌سازان از همین حالا در برابر واردات خودرو و قطعات در پساتحریم، موضع مخالف گرفته و در حال زمینه‌سازی برای حفظ انحصار فعلی هستند.

اطلاعات بیشتر

6 تیر 1400

پشت صحنه اتوبوس مرگ

دنیای‌اقتصاد :

حمل‌و‌نقل فرسوده مسافری و باری این روزها عامل بسیاری از سوانح جاده‌ای شناخته می‌شود. همراه با اعمال تحریم‌های ظالمانه، خروج خودروهای مسافری و تجاری فرسوده از سیستم حمل‌و‌نقل و جایگزینی آنها با محصولات نو تقریبا متوقف مانده. این در شرایطی است که هزینه تعمیر و نگهداری این خودروها نیز
از سال ۹۷ رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته است.

اطلاعات بیشتر

5 تیر 1400

رشد ۱۱۵ درصدی خودروهای انباری

دنیای‌اقتصاد :

هر چند در سال ۹۹ همراه با سه مرحله افزایش قیمت، تصور بر این بود که موجودی خودروهای انباری خودروسازان با تعیین تکلیف قیمتی و پرداخت بدهی قطعه‌سازان روند کاهشی به خود بگیرد، اما صورت‌های مالی خودروسازان نشان از رشد ۱۱۵ درصدی خودروهای انباری از فروردین تا اسفند سال گذشته دارد. طبق آمارهای ارائه شده از سوی سایت کدال در فروردین سال ۹۹ موجودی انباری خودروسازان ۴۶ هزار دستگاه برآورد می‌شد، حال آنکه در آخرین ماه از همین سال یعنی اسفندماه موجودی انبار به ۹۹ هزار و ۲۱۱ دستگاه رسیده است.

اطلاعات بیشتر

4 تیر 1400

نقشه راه خودرویی دولت آینده

دنیای‌اقتصاد :

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری منتخب از اواسط مرداد کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل خواهد گرفت و خیلی‌ها منتظرند تا ببینند وی با وعده‌های انتخاباتی‌اش چه خواهد کرد. در وعده‌های رئیسی، اما خودرو جایگاه ویژه‌ای داشت، چه آنکه وی قول‌هایی مبنی بر رشد تیراژ، حذف انحصار و همچنین قیمت‌گذاری عادلانه داد. مرور اظهارات قبل از انتخابات وی نشان می‌دهد «تیراژ دو میلیون دستگاهی»، «خروج بازار خودرو از انحصار» و «قیمت‌گذاری عادلانه» سه کلیدواژه خودرویی رئیس‌جمهوری منتخب بوده‌اند. تحقق این شعارها اما کار سهلی نیست، چه آنکه دولت‌های پیشین نیز در حرف، اهدافی مشابه داشتند، اما موفق به اجرای آنها نشدند.

اطلاعات بیشتر

2 تیر 1400

پاسخ تناقض بزرگ در بازار خودرو

دنیای‌اقتصاد :

انتشار اخبار مربوط به رشد ۱۴۵درصدی زیان تولید در سال ۹۹، طی هفته جاری با واکنش‌های متعددی در فضای مجازی روبه‌رو شد. بسیاری از کاربران این سوال را مطرح کردند که چطور با وجود افزایش سه مرحله‌ای قیمت‌ها در سال گذشته، خودروسازان باز هم رشد زیان را در صورت‌های مالی خود دارند؟ پاسخ مشخص است.

اطلاعات بیشتر

1 تیر 1400

رکوردشکنی «یوآن» در خودروسازی ایران

دنیای‌اقتصاد :

مصرف یوآن (واحد پول چین) در خودروسازی ایران طی سال گذشته رکورد شکست و با جهشی حدودا ۵۰ درصدی، از دلار و یورو سبقت گرفت. طبق آنچه در صورت‌های مالی خودروسازان آمده است، ارز مصرفی اول آنها در سال ۹۹ یوآن بوده، موضوعی که ریشه در تحریم دارد و البته می‌تواند پیش‌زمینه‌ای باشد برای آینده چینی خودروسازی ایران. طی دهه گذشته، خودروسازی ایران دو بار تحریم شده و در هر دو مقطع، خودروسازان به سمت چینی‌ها چرخیده‌اند تا قطعات موردنیاز خود را از منابع چینی تامین کنند.

اطلاعات بیشتر

31 خرداد 1400

درس عبرت از پنج بن‌بست خودرویی

دنیای‌اقتصاد :

خودرو طی چهار سال دولت دوازدهم به پنچ روش مختلف قیمت‌گذاری شد. روش‌هایی که خودروساز را با زیان تولید روبه‌رو کرد و بر تنور بحران بازار خودرو دمید. در این چهار سال گاه شورای رقابت با فرمول‌های ابداعی خود پا به میدان قیمت‌گذاری خودرو می‌گذاشت یا ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت
به جای خودروساز به تعیین قیمت می‌پرداختند.

اطلاعات بیشتر

30 خرداد 1400

پارازیت روی موج خودرو ۱۴۰۰

دنیای‌اقتصاد :

طی سه سال گذشته با اعمال تحریم‌های بین‌المللی و به دنبال آن بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی کشور، خودروسازان شرایط دشواری را در تولید و عرضه تجربه کردند. با این وجود امیدهای زیادی به ساماندهی و اصلاح صنعت و بازار خودرو در سال ۱۴۰۰ شکل گرفته است. این امیدها از آبان سال گذشته همراه با انتخابات ایالات‌متحده آمریکا شروع و با مذاکرات برجام ادامه یافت‌. در همین حین بسته پیشنهادی وزارت صمت که در راستای ساماندهی تولید و عرضه خودرو به ستاد اقتصادی دولت دوازدهم ارسال شد نیز امیدواری به رشد تولید و در کنار آن اصلاح قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ را تشدید کرده است‌. حال سوال اینجاست که در سال‌۱۴۰۰ باید در انتظار وقوع معجزه‌ای در صنعت خودرو باشیم‌؟ و اینکه آیا دولت سیزدهم قادر خواهد بود با تمامی شعارهای انتخاباتی، رضایتمندی در بازار و صنعت خودرو به‌وجود آورد؟

اطلاعات بیشتر

29 خرداد 1400

قیمت تمام‌شده خودرو

دنیای‌اقتصاد :

صورت‌های مالی سه خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته نشان می‌دهد آنها برای هر دستگاه خودروی تولیدشده به‌طور متوسط حدود ۱۲۲میلیون تومان هزینه کردند. این در حالی است که خودروسازان به‌طور متوسط ۱۱۴میلیون تومان برای فروش هر محصول پول گرفتند. این زیان قابل تامل، ریشه در سیاست عجیب و پر اشتباه قیمت‌گذاری دستوری دارد.

اطلاعات بیشتر

28 خرداد 1400

رصد انتخابات در سه بازار

دنیای‌اقتصاد :

فعالان سه بازار خودرو، سهام و اوراق دولتی، چشم‌انتظار پساانتخابات هستند و همین دیده‌بانی اوضاع باعث تغییر در نبض معاملات شده است. در بازار خودرو، طی روزهای اخیر، رکود معاملاتی سنگین‌تر شده است. این اتفاق به‌دلیل تقابل تحلیل‌ها در دو سمت عرضه و تقاضا از بابت نحوه اثرگذاری متغیر بیرونی بر نبض قیمت‌ها است. در بازار سهام نیز سرمایه‌گذاران می‌خواهند با دید روشن تصمیم بگیرند. همچنین در هفته چهارم معاملات در بازار اوراق دولتی، تقاضایی ثبت نشد که به نظر می‌رسد منشأ این رویداد، قصد خریداران برای اقدام در هفته‌های پس‌از انتخابات باشد.

اطلاعات بیشتر

26 خرداد 1400

دو پیام افت تولید پرتیراژها

دنیای‌اقتصاد :

تولید محصولات پرتیراژ خودروسازان در اردیبهشت امسال نسبت به بازه زمانی سال ۹۹ با میانگین افت ۹۲درصدی همراه شده است. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد محصولاتی همچون پژو ۲۰۶ تیپ ۵ یا پژو ۴۰۵ به همراه پنج خودروی پرتیراژ دیگر، در اردیبهشت‌ماه نسبت به بازه زمانی سال گذشته با افت تولید میانگین ۹۲ درصدی روبه‌رو بوده‌اند، این در شرایطی است که خط تولید برخی خودروها همچون پژو تیپ۲ و رانا نیز متوقف شده است.

اطلاعات بیشتر