[3 نشانه  مهم تمام شدن صفحه کلاچ + ویدئو] علائمی که خبر از تعویض می‌دهند!

[3 نشانه مهم تمام شدن صفحه کلاچ + ویدئو] علائمی که خبر از تعویض می‌دهند!

ادمین 16 دیدگاه

 

علائم و نشانه‌های تعویض و تمام شدن صفحه کلاچ

سلام به دکی کارز خوش اومدید، این مقاله راجب صفحه کلاچ یا همون کیت کلاچ خودرو هست.

قصد داریم بهتون کمک کنیم که چگونه مطمئن شوید که آیا صفحه کلاچ خودرو شما به تعویض نیاز دارد؟ یا زمان آن کی هست؟! آیا صفحه کلاچ ضعیف شده؟ علائم و علامت‌های مهمی که تمام شدن صفحه کلاچ را به ما نشون میدن رو بررسی کنیم و در کنار این علایم و علامت‌ها نحوه کارکرد صفحه کلاچ در خودرو را نیز مرور کنیم.

فرقی نداره خودروی شما پژو (206، 405، پارس…) سمند، تیبا و یا هرخودروی دیگری باشه. قصد داریم همه این علایم و نشانه های مهم برای تعویض صفحه کلاچ را بازگو کنیم.

قبل از پرداختن به این‌که نشانه‌های تعویض کردن صفحه کلاچ چیه و کی باید صفحه کلاچ را تعویض کنیم. بیاید اول ببینیم نحوه عملکرد صفحه کلاچ در خودرو چگونه است…

دیسک و صفحه مناسب خودرو

صفحه کلاچ مخصوص خودروهای دنده دستی است و در خودروهای دنده اتومات چنین سیستمی وجود ندارد.

قطعه صفحه کلاچ مربوط به سیستم انتقال  قدرت خودرو میشه و درون گیربکس قرار داره، در اصل «کیت کلاچ» یا همون متعلقات صفحه کلاچ یک سیستم واسطه مهم بین موتور خودرو و گیربکس هست و وظیفه اصلی آن این هست که در مواقع لازمه انتقال قدرت رو از موتور به گیربکس قطع کنه و هم‌چنین اجازه تعویض دنده رو به راننده خودرو بده (چراکه اگر انتقال قدرت پیوسته باشه و نتوان اون رو قطع کرد تعویض دنده برای راننده خودرو میسر نیست).

اجزای اصلی کیت کلاچ:

1 – صفحه کلاچ

2 – دیسک کلاچ

3 – بلبرینگ کلاچ

 

موارد نام برد شده مهم‌ترین اجزا هستند که البته اجزای دیگری هم وجود دارند که در این‌جا نام برده نشدند چراکه برای این مطلب ضروری نیستند.

برای درک بهتر مطلب یک مثال متنی و یک فیلم درکنار اون برایتان قرار داده‌ایم:

ezgif.com video to gif 2 [3 نشانه مهم تمام شدن صفحه کلاچ + ویدئو] علائمی که خبر از تعویض می‌دهند!

نکته: انرژی تولید شده موتور خودرو به صفحه فلایول خودرو انتقال می‌یابد  که صفحه کلاچ با چسبیدن به فلایول آن را به گیربکس انتقال می‌دهد و باعث حرکت خودرو می‌شود.

زمانی که شما کلاچ را فشار می‌دهید یک سیستم اهرمی مانند به بلبرینگ کلاچ نیرو وارد می‌کند و بلبرینگ کلاچ به روی دیسک که بخواهیم دقیق‌تر بگوییم روی دیافراگم دیسک کلاچ فشار می آورد.

این فشار روی دیافراگم باعث می‌شود صفحه کلاچ خودرو از دنده فلایول (FLywheel) فاصله بگیرد و انتقال قدرت قطع شود، به همین سادگی.

صفحه کلاچ از جنس صحفات اصطحکاکی با (ضریب اصطحکاک بالا و نرخ سایش پایین ) است. صفحه کلاچ باید موقع رها کردن پدال کلاچ بخوبی به صفحه فلایویل متصل شود تا به خوبی انتقال قدرت صورت گیرد. هرچه قدر این اتصال کمتر باشد سیستم نیز ضعیف‌تر عمل می‌کند.

شیار و فنر روی دیسک صفخه
شیارهای روی صفحه کلاچ

شیارهای روی صفحه کلاچ برای چیست؟

شیارهای روی صفحه کلاچ دو کاربرد اصلی دارند:

1 – عدم چسبیدن کامل دیسک کلاچ به صفحه فلایویل

2 – خروج براده‌های دیسک که در اثر سایش ایجاد می‌شوند

فنرهای روی صفحه کلاچ برای چیست؟

وجود فنرهای روی صفحه کلاچ به این دلیل است که سیستم انتقال قدرت خودرو دارای نوسانات زیادی هست این فنرها نوسانات را دریافت و دفع می‌کنند.

مهم ترین عوامل در کارکرد فنرهای دیسک کلاچ:

1 – ضخامت فنرها صفحه کلاچ

2 – تعداد بکار برده شده فنرهای صفحه کلاچ

این دوعامل بسته به نحوه طراحی شرکت تولید کننده دیسک کلاچ دارد و نمی‌توان حتمی گفت که صفحه کلاچی که دارای فنر بیشتر یا ضخامت فنر بیشتری است بهتر است، بلکه به نحوه طراحی مناسب و فیکس بودن آن توسط کارخانه بستگی دارد.

اصطلاح سوختن صفحه یا تمام شدن صفحه چیست؟

شاید زیاد شنیده باشید که میگن صفحت تمام شده، سوخته، ضعیف شده یا…

به این دلیل که سیستم کلاچ خودرو مخصوصا صفحه کلاچ درحال کارکرد دائم هستند این سیستم در برابر فشارها و سایش‌های قوی قرار دارد.

صفحه یک ضخامت استاندارد دارد، هرچه ضخامت صفحه در اثر سایش کمتر شود انتقال قدرت ضعیف‌تر و ناقص‌تر صورت می‌گیرد و تا زمانی پیش می‌رود که اصل دیگر انتقال قدرت صورت نگیرد و خودرو حرکت نکند!

خب بریم سر مطلب اصلی! یعنی:

نشانه ها و عواملی که باعث می‌شوند صفحه کلاچ زودتر تعویض شود

صفحه کلاچ یک قطعه‌ای هست که به هیچ عنوان نمیشه گفت که در X مدت زمان باید تعویض شود، چرا که زمان تمام شدن صفحه کلاچ و تعویض آن کاملا به کارکرد خودرو بر می‌گردد. هرچه بیشتر از خودرو استفاده کنید زودتر این قطعه عوض می‌شود.

وبلعکس می‌تواند برای 10 سال هم اگر کارکرد خودرو پایین باشد، نیاز به تعویض نداشته باشد. اما به صورت کلی میشه گفت اگر از خودرو استفاده معمولی دارید هر 4 – 5 سال قطعه صفحه کلاچ نیاز به تعویض دارد.

نشانه ها و علائم تمام شدن و تعویض صفحه کلاچ:

خوشبختانه نشانه‌های زیادی برای صفحه کلاچ وجود دارد که 3 مورد از آن‌ها مطمئن‌تر هستند

نشانه های مهم و حتمی + تست  صفحه کلاچ که خبر از تمام شدن یا درحال تمام شدن صفحه کلاچ را می‌‌دهند

1- گاز هرز خوردن

گاز هرز خوردن خودرو یکی از نشانه‌های مهم تعویض صفحه کلاج  است. این مورد زمانی پیش می‌آید که شما در دنده  1 یا 2 پای خود را روی پدال گاز فشار می‌دهید اما خودرو شتاب نمی‌گیرد. در این مورد دور موتور خودرو بالا می‎‌رود اما متناسب با دور موتور خودرو شتاب ندارد.

2- عدم کشش در سربالایی

عدم کشش خودرو در سربالایی نیز از نشانه‌های تعویض و تمام شدن صفحه کلاچ است. در این مورد خودرو شما در سربالایی‌ها (حتی سربالایی ملایم) کشش مناسبی ندارد و شما همواره به تعویض دنده نیاز دارید.

بعضی مواقع مشاهده می‌شود که خودرو در جاده هموار شتاب و کشش مناسبی دارد اما در سربالایی کشش ندارد؛ این مورد هم نشانه‌ای هست برای شما که صفحه کلاچ شما درحال تمام شدن است و نیاز به تعویض در چند ماهه آینده دارد.

یک راه خوب اما نامطمئن برای تشخیص تمام شدن دیسک صفحه:

خودرو را روشن کنید و درحالت سکون، دنده را روی دنده 2 قرار دهید. بدون فشار دادن پدال گاز خودرو، به آرامی کلاچ را رها کنید، اگر؛ خودرو خاموش شد به این معنیست که وضعیت سیستم دیسک و صفحه کلاچ خودرو خوب است، اگر؛ خودرو خاموش نشد و با لرزش (شدید) شروع به حرکت کرد نشانه‌ای است که زمان تعویض صفحه کلاچ فرا رسیده است!

عوامل دیگری که می‌تواند نشانه تعویض و تمام شدن دیسک و صفحه باشد:

1 – سفت شدن بیش از اندازه پدال کلاچ: سفت شدن کلاچ می‌تواند از نشانه‌های نیاز به تعویض صفحه کلاچ باشد که برای این تست می‌توانید با 3 انگشت دست پدال کلاچ را فشار دهید و اگر نتوانستید و یا به سختی توانستید پدال را فشار دهید یعنی پدال شما سفت شده.

2 – لرزش خودرو: اگر هنگام حرکت کردن خودرو لرزشی در خودرو حس کردید می‌تواند نشانه تمام شدن دیسک و صفحه باشد. چراکه صفحه کلاچ و صفحه فلایول اتصال خوبی ندارند و انتقال قدرت ضعیف صورت می‌گیرد.

3 – به خوبی جا نرفتن دنده 1، 2 و دنده عقب خودرو. البته این می‌تواند نشانه خرابی جعبه دنده نیز باشد.

چه عواملی باعث می‌شوند زودتر صفحه کلاچ تموم شود؟

1 – گرفتن شتاب یک‌باره: گرفتن شتاب زیاد آن هم در دنده 1، 2، 3 می‌تواند  باعث تمام شدن سریع‌تر صفحه کلاچ شود (تیک‌آف).

2 – نگه داشتن پا روی پدال کلاچ  بعد از تعویض دنده (این مورد جز عادت های متضرر در رانندگی محسوب می‌شود) بعد از تعویض دنده حتما پای خودر از روی پدال کلاچ بردارید.

3 – استفاده زیاد از کلاچ! : بیشترین فشار روی خودرو در دنده های سنگین و درون شهر است، هرچه قدر در این مواقع بیشتر کلاچ بگیرید و بیشتر به خودرو فشار بیاورید، دیسک صفحه زودتر دچار استهلاک می‌شود.

نکاتی که درهنگام تعویض دیسک و صفحه باید رعایت کرد

گیربکس و دیسک صفحه خودرو جز قطعاتی هستند که کمتر نیاز به تعمیر و سرویس دارند و زمانی‌که هم باز شود باید بخوبی و به صورت کامل و اساسی تعمییر و سرویس شود.

برای مثال ممکن است شما برای 5 سال نیاز به تعویض دیسک نداشته باشید. پس حتما موارد زیرا در هنگام تعویض دیسک و صفحه از مکانیک خود بخواهید:

1 – در کنار صفحه، دیسک و بلبرینگ کلاچ را هم تعویض کنید. هرچقدر هم این قطعه گران شده باشد این مورد را انجام دهید. انتخاب با شماست دوست دارید تا 5سال از  بابت باز نکردن گیربکس خیالتان راحت باشد، یا 1 سال بعد دوباره آن را بازکنید! البته قطعات کیت کلاچ باهم به فروش می‌رسند اما به هر حال (صحفه، دیسک و بلبرینگ و حتی موارد دیگر) را در صورت لزوم تعویض کنید.

2 – سطح فلایول را چک کنید که حتما صیقلی باشد، درصورت نیاز تراش یا حتی به تشخیص «مکانیک معتبر» آن را تعویض کنید.

3 – درکنار تعویض کیت کلاچ حتما گیربکس را سرویس کنید و موارد دیگر (دو شاخه کلاچ، بوش و…) را که نیاز به تعویض دارند را به تشخیص «مکانیک معتبر» تعویض یا سرویس کنید.

معایب و عوارض عدم تعویض به‌موقع صفحه کلاچ

آیا تعویض نکردن به موقع صفحه کلاچ باعث خرابی و صدمه به خودرو می‌شود؟

خیر، به این دلیل که صفحه کلاچ یه قطعه‌ای هست که به مرور دچار استهلاک و تمام شدن میشه آسیب آن جدی و سریع نیست.

اما به‌موقع تعویض نکردن آن می‌تواند باعث خراب شدن دست موتورها و فشار آمدن بیش از حد معمول به موتور خودرو شود. منظور از فشار بیش از حد معمول یعنی زمانی که اتصال بین صفحه کلاچ و صفحه فلایویل برقرار نیست و شما عملا خودرو را تحت فشار قرار داده‌اید.

 

 

به مکالمه بپیوندید

16 نظر

  1. بسیار عالی هست . سایتتون. مطالب خوب و جدید . کیفیت ویدئوها هم خوب هست و خیلی کاربردی هم هست.
    سوالی داشتم از خدمتتون
    با توجه به نکات خرابی صفحه کلاچ متوجه شدم که صفحه کلاچ پژو 405 بنده ضعیف شده است .
    بنده اسنپ هستم و تا 20 بهمن اتحادیه مهلت تعیین کرده که صفحه کلاچ خودرو را از قیمت 1150 با قیمت 850 تعویض کنم.
    با توجه به تنوع مارک ها و تقلبی و اصلی بودن میشه در خصوص صفحه کلاچ اصل مارک آن و چیزی که من متوجه بشم اصلی است یا فرعی راهنمایی کنید .
    علائم ظاهری – جعبه – شکل و …
    ممنون

    1. سلام کمال جان
      طبق بازخوردهایی که ما از کاربران داشتیم که در حوزه‌ تاکسی‌های اینترنتی فعالیت می‌کردند، چه طرح‌هایی تعویض روغن، قطعات خودرو و…
      متاسفانه لوازم با کیفیت به رانند‌ها داده نمی‌شود و قطعاتی با کیفیت متوسط به پایین به راننده ارائه میشه.
      برای مثال قیمت یک صفحه کلاچ معمولی حدود 80 دلار است که شما گفتید که به شما قیمت داده‌اند 850. از نظر بنده این دیسک صفحه اصلی نیست.
      علت قیمت پایین این کیت کلاچ‌ها ری پک (Re pack) بودن است. معمولا جعبه به‌صورت دستی و در داخل تولید میشه و قطعات دیگر مثل خوده صفحه کلاچ که مهم‌ترین عضو هست از برند‌های بدون اسم چینی.

      راه‌های تشخیص زیادی وجود نداره چون متاسفانه تقلبی ها هم دارند مشابه اصلی کار می‌کنند. و برای مثال تقلبی ها هم نام برند رو به صورت با کیفیت روی صفحه حک می‌کنند.

      اما مشخصات بارز یک دیسک و صفحه اصلی: 1- حک شدن با کیفیت نام برند + یک‌سری عدد که بیانگر سری ساخت + سال سخت 2 – روی جعبه صفحه کلاچ یک برچسب با کیفیت چسبیده شده که شرح کامل کالا را رو شما روی اون مشاهده می‌کنید. از جمله : بارکد اسکن، که با اسکن آن شما فورا وارد سایت سازنده‌ می‌شوید. روی برچسب نوشته شده که مناسب چه خودرهایی هست. و حتی به زبان عربی هم ممکن است شما روی برچسب مطالبی رو مشاهده کنید. مطمئن باشید یک برند معتبر کالای خود را با یک جعبه معمولی و نا مرغوب زیر سوال نمی‌برد. و اگر هم فروشنده بیان کرد که جعبه مهم نیست و صفحه کلاچ داخل آن اصلی است،مورد قبول نیست.
      و در نهایت اضاف کنم که اگر بودجه محدودی دارید بهترین انتخاب همین برنده‌هایی ری پک شده هستند. چون نمونه اصلی گران‌تر هست و محدود هم در بازار ایران موجوده.
      برند‌های ری پک معمولا بین 2 – 4 سال عمر می‌کنند اما برندهای اصلی 4 – 7 سال.
      در نهایت با یک مکانیک حرفه‌ای وقتی صفحه کلاچ را خریدید مشورت کنید. توصیه می‌کنم مکانیک حرفه‌ای باشد و هم از لحاظ تئوری و هم از لحاظ فنی به خوبی وارد باشند.

  2. واقعا ممنون و سپاسگزارم از اینکه وقت گذاشتید و جواب بنده را به شکل کامل و خوانا تایپ کردید .
    پاسخ شما برای من واضح و بسیار مفید و با ارزش است .
    سیستک پاسخگویی پیامکی هم بسیار جدید و عالی است .
    بنده مقالات مرتبط با کار خود را در سایت می خوانم و به دوستانم سایت شما را معرفی می کنم .
    خدا خیرتون دهد .
    سپاسگزارم

  3. سلام
    ماشين من ٢٠٦ هست، دنده ماشين چند روزه درست جا نميره، سر بالايي معمولي هم هرچقدر گاز ميدم نهايتا دنده ٣ ميتونم برم، چند روزه صداي تق و توق از داخل كاپوت سمت چپ هم مياد و موتور حتي در حالت سكون كمي لرزش داره، ديسك و صفحم تموم شده؟

    1. سلام دوست عزیزم
      از نظر بنده «لرزش خودرو شما» در حالت سکون نمیتونه از صفحه کلاچ یا گبربکس باشه. و به احتمال زیاد از خرابی دست‌موتور یا شمع هست. در بعضی مواقع از سیستم اگزاز هم میتونه باشه.
      ظاهرا 206 شما بجز تمام شدن صحفه کلاچ مشکلی در گیربکس هست. البته به‌صورت حتمی ‌نمی‌توانم بگویم که گیربکس ایراد دارد. بله این‌که در سربالایی خودرو کشش ندارد می‌تواند از تمام شدن یا ضعیف شدن صفحه کلاچ باشه. اما صفحه کلاچ از خودش صدایی بروز نمیده مخصوصا صدای تق و توقی که شما فرمودید. اگر در آب و هوایی سرد هستید حتما از روغن گیربکس مناسب استفاده کنید. اگر صدای که گفتید از گیربکس باشه من احتمال میدم خودرو شما از لحاظ گیربکس بی‌روغنی کشیده یا روغن بی‌کیفیت استفاده شده.
      اگر در دنده 1 2 یا 3 گاز می‌دهید و خودرو گاز هرز میخوره صفحه کلاچ حتما تمام شده. منظور از گاز هرز یعنی گاز میدهید دور موتور بالا می‌رود اما خودرو شتاب ندارد. صدای تق و توق رو هم جدی بگیرید و حتما به یک کارشناس خبره نشان بدهید.

  4. سلام
    ماشین من پراید آموزشی هست مدت زیادی هست ک وقتی ماشین رو بعد از چند ساعت بیشتر صبح ها روشن میکنم گاز نمیخوره و همش در حال خاموش شدن هست یعنی هرچی گاز میدم دور موتور هم بالا نمیره و خاموش میشه تا انقدر با کلاچ و گاز بازی میکنم تا بعد چند دقیقه دور موتور بالا میره ک ماشین حرکت میکنه این مشکل مربوط ب صفحه کلاچ میشه یا نه ؟ اگر نه بنظرتون مشکل کجاست؟
    سوال دومم اینکه من ماشین اصلا اون مورد اول ک گفتین هرز گاز میخوره رو نداره ولی کلاچ سفته و دنده ها مخصوصا دنده عقب ب سختی و با صدا جا میخوره و اینکه من تازه صفحه کلاچ رو بردم کوبیدن تقریبا ۳ ماه پیش آیا بازم باید صفحه کلاچ تعویض بشه؟

    1. سلام دوست عزیزم روزتون بخیر.
      این‌که شما ماشین رو روشن می‌کنید و بدون اصلا بخواهید حرکت کنید ماشین میخواد خاموش بشه کاری به صفحه کلاچ و گیربکس نداره. و این مشکل از سمت موتور خودرو هست.
      از نظر من مشکل از؛ «شمع» یا «استپر» یا محتملاً «دریچه‌گاز» هست. شاید از موارد دیگری هم باشه اما نمیخوام مثل سایر دوستان قطعات زیادی رو نام ببرم که براتون پیچیده بشه.
      اگر در منطقه سردی زندگی می‌کنید 2 مورد اول تاثیر داره
      اگر هم خودرو دوگانه‌سوز دارید و روی گاز این مشکل هست باید از سمت متخصص (تنظیم موتور) خودرو دوگانه‌سوز مشکل حل شود.

      در رابطه با سفت بودن دنده و جا نرفتن اون:
      توصیه می‌کنم در کل صفحه کلاچ رو نکوبید این روش در سایر کشورها منسوخ شده و در ایران هم در آینده دیگر استفاده نخواهد شد. دلیلش هم اینه که علاوه‌بر این‌که دیسک و صحفه عمرش تمام بوده با این‌کار از حالت فیکس هم خارج می‌شود.
      معمولا زمانی که دیسک و صفحه مشکل دارد دنده خودرو بد و با صدا جا می‌رود. اما قبل از این‌که برید سراغ گیربکس و دیسک و صفحه. توصیه می‌کنم حتما سیم کلاچ را بررسی کنید. پیش یک مکانیک با تجربه و حرفه‌ای بروید و ازش بخواهید که سیم کلاچ را بررسی کنه. احتمالا با بررسی سیم کلاچ و ریگلاژبندی آن مشکل حل شود. هزینه زیادی هم ندارد.
      اگر با سیم کلاچ مشکل حل نشد احتمالا باید گیربکس باز شود و بررسی شود. اگر مشخص شد از صفحه کلاچ هست حتما اون رو تعویض کنید. و هما‌ن‌طور هم که در مقاله بیان کردیم گیربکس را سرویس کنید تا خیالتان از بابت آن تا مدت‌ها راحت شود.
      #موفق_باشید

  5. سلام مجدد
    خیر ماشینم تک سوز هست
    بسیار سپاسگزارم بابت توضیحات کاملتون

  6. سلام خسته نباشید.من ماشینم پرایده.وقتی میخوام حرکت کنم موتور ماشین تق تق میکوبه و جلو ماشین به چپ راست تکون میخورع.در حالت خلاص مشکل ندارع و صدا ماشین نرمه.ناگفته نماند باتری ماشین خالی بود گذاشتم دنده عقب روشن شد ماشین چند بار کوبید تا کلاچو بگیرم.میخواستم بدونم مشکل از چیه.ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام علی جان
      قصد ندارم موارد زیادی رو نام ببرم که برای عیب‌یابی سردرگم شوید.
      اگر هنگام سکون و خلاص ماشین مشکلی نداره عیب از سیستم کلاچ و صفحه نیست.
      اما بنظرم مشکل شما از سیستم پلوس هست. با خودرو رانندگی نکنید و حتما بدید بررسیش کنند.

  7. با سلام ، وقتی حرکت میکنم و دور موتورم به2هزار دور میرسه کلاچ به سرعت لرزش پیدا میکنه به نظر شما مشکل از کجاست؟

    1. سلام دوست عزیرم. این لرزش از سمت موتور و گیربکس به کلاچ وارد میشه. در قدم اول دست موتورها رو چک کنید. اگر فقط موقع حرکت این اتفاق میفته احتمال زیاد صفحه بیش از حد تموم شده.

  8. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.