دیسک و صفحه را کی باید تعویض کنیم؟(نشانه های تعویض کیت کلاچ و زمان آن)

دیسک و صفحه را کی باید تعویض کنیم؟(نشانه های تعویض کیت کلاچ و زمان آن)

admin بدون دیدگاه

سلام به دکی کارز خوش اومدید،این مقاله راجب دیسک صفحه یا همون کیت کلاچ خودرو هست،قصد داریم بهتون کمک کنیم که چگونه مطمئن شوید که آیا دیسک و صفحه خودرو به تعویض نیاز  دارد ویا زمان آن کی هست؟!

قبل از پرداختن به اینکه نشانه های تعویض چیه و کی باید تعویض کنیم دیسک و صفحه رو بیاید ببینیم نحوه عملکرد  دیسک وصفحه در خودرو چگونه است.

دیسک و صفحه مخصوص خودرو های دنده دستی است و در  خودروهای دنده اتومات همچنین سیستمی وجود ندارد.

دیسک و صفحه مناسب خودرو

قطعه دیسک و صفحه مربوط به سیستم انتقال  قدرت خودرو میشه و درون گیربکس قرار داره،در اصل دیسک کلاچ یک سیستم واسطه مهم بین موتور خودرو و گیربکس هست و وظیفه اصلی اون اینه که در مواقع لازمه انتقال قدرت رو از موتور به گیربکس قطع کنه و همچنین اجازه تعویض دنده رو به راننده خودرو بده(چراکه اگر انتقال قدرت پیوسته باشه و نتوان اونرو قطع کرد تعویض دنده میسر نیست.

اجزای اصلی کیت کلاچ:

1-دیسک

2-صفحه

3-بلبرینگ کلاچ

موارد نام برد شده مهمترین اجزا هستند که البته اجزای دیگری هم وجود دارند که در اینجا نام برده نشدند چراکه برای این مطلب ضروری نیست.

برای درک بهتر مطلب من یک مثال متنی و یک فیلم درکنار اون براتون قرار دادم:

نکته:انرژی تولید شده موتور خودرو به صفحه فلایول خودرو انتقال می  یابد  که صفحه کلاچ با چسبیدن به فلایول آنرا به گیربکس انتقال میدهد که باعث حرکت خودرو میشود.

زمانی که شما کلاچ را فشار میدهید یک سیستم اهرمی مانند به بلبرینگ کلاچ نیرو وارد میکند و بلبرینگ کلاچ به روی دیسک که بخواهم دقیق تر بگم روی دیافراگم دیسک فشار می آورد که این فشار روی دیافراگم باعث میشود صفحه کلاچ خودرو از دنده فلایول فاصله بگیرد و انتقال قدرت قطع شود،به همین سادگی.

صفحه کلاچ از جنس صحفات اصطحکاکی با(ضریب اصطحکاک بالا و نرخ سایش پایین است)صفحه کلاچ باید موقع رها کردن کلاچ بخوبی به صفحه فلایول متصل شود تا بخوبی انتقال قدرت صورت گیرد.

 
شیار و فنر روی دیسک صفخه
وجود شیارهای و فنر روی دیسک و صفحه برای چیست؟

شیارهای روی صفحه کلاچ برای چیست؟شیارهای روی صفحه کلاچ دو کاربرد اصلی دارند:

1-عدم چسبیندن کامل دیسک کلاچ به فلایویل

2-خروج براده های دیسک در که در اثر سایش ایجاد میشوند.

فنرهای روی صفحه برای چیه؟

فنرهای رو صفحه به این دلیل  است که سیستم انتقال قدرت دارای نوسانات زیادی هست این فنرها نوسانات را دریافت و دفع میکنند.

مهم ترین عوامل در کارکرد فنرهای دیسک کلاچ:

1-ضخامت فنرها

2-تعداد بکار برده شده فنرها

این دوعامل بسته به شرکت نحوه طراحی شرکت تولید کننده دیسک کلاچ دارد و نمیتوان حتمی گفت که هردیسکی که دارای فنر بیشتر یا ضخامت فنر بیشتری است بهتر است،بلکه به نحوه طراحی و فیکس بودن آن توسط کارخانه بستگی دارد.

سوال مهم؟چه اتفاقی می افتد که میگن صفحت تموم شده یا سوخته؟

شاید زیاد شنیده باشید که میگن صفحت تموم شده سوخته یا…

به این دلیل که سیستم کلاچ خودرو مخصوصا دیسک و صفحه درحال کارکرد دائم هستند این سیستم در برابر فشارها و سایش ها قویی قرار داره،

صفحه یک ضخامت استاندارد دارد،هرچه ضخامت صفحه در اثر سایش کمتر شود انتقال قدرت ضعیف تر و ناقص تر صورت میگیرد و تا زمانی پیش میرود که اصل دیگر انتقال قدرت صورت نگیرد و خودرو حرکت نکند!

خب بریم سر مطلب اصلی!یعنی نشانه ها و  عواملی که باعث میشن دیسک وصفحه زودتر تعویض شود

دیسک و صفحه یک قطعه ای هست که به هیچ عنوان گفت که در Xمدت زمان باید تعویض شود،چرا که کاملا به کارکرد خودرو برمیگرد هرچه بیشتر از خودرو استفاده کنید زودتر این قطعه عوض میشود،وبلعکس میتواند برای 10 سال هم اگر  کارکرد خودرو پایین باشد،نیاز به تعویض نداشته باشد.

نشانه های تعویض و تمام شدن دیسک و صفحه:

خوشبختانه نشانه های زیادی برای تعویض دیسک و صفحه وجود دارد که 3مورد از آنها مطمئن تر هستند.

روش های مطمئن:

1-زمانی که در دنده 2 یا3 درحال شتابگیری هستید:پدال گاز را فشار میدهید اما شتاب مناسبی نمیگیرید،توجه کنید:این عدم شتابگیری با مشکل در سیستم خودرو فرق،در این مورد شما پدال فشار میدهید و خودرو بدون ریپ کار میکند و شما بخوبی قدرت داشتن خودرو را حس میکنید اما خودرو سرعت نمیگیرد.

2-عدمم کشش خودرو:زمانی که در جاده هستید و قصد سبقت از خودرو جلویی را میگیرد با عدمم کشش خودرو در جاده روبرو میشود و نمیتوانید بخوبی سبقت بگیرید.یا زمانی که برای مثال در دنده 4 یا 5 هستید و یک دنده کاهش میدهید و گاز را میفشارید اما خودرو سرعت قابل قبولی نمیگیرد.

3-عدم کشش خودرو در  شیب سربالایی و نیاز به کاهش دنده:این مورد هم بخوبی مشخص است،زمانی که در سربالایی ها خودرو کشش ندارد و مداوم دنده خودرو را  سنگین تر میکنید.بعضی مواقع مشاهده میشود که خودرو در جاده هموار شتاب وکشش مناسبی دارد اما در سربالایی کشش ندارد این مورد هم نشانه ای هست برای شما که دیسک شما درحال تمام شدن است و نیاز  به تعویض در  چند ماهه آینده دارد.

یک راه خوب برای تشخیص تمام شدن دیسک صفحه:

خودرو را روشن کنید و درحالت سکون،دنده را روی دنده 2 قرار دهید.بدون فشار دادن پدال گاز خودرو،به آرامی کلاچ را رها کنید،اگر:خودرو خاموش شد به این معنیست که وضعیت سیستم دیسک و صفحه کلاچ خودرو خوب است،اگر:خودرو خاموش نشد و با لرزش شروع به حرکت کرد نشانه ای است که زمان تعویض کیت کلاچ فرا رسیده!

عوامل دیگری که میتواند نشانه تعویض و تمام شدن دیسک و صفحه باشد:

1-سفت شدن بیش از اندازه پدال کلاچ:سفت شدن کلاچ میتواند از نشانه های نیاز به تعویض کیت کلاچ باشد که برای این تست میتوانید با 3 انگشت دست پدال را فشار دهید و اگر نتوانستید و یا به سختی توانستید پدال را فشار دهید یعنی پدال شما سفت شده.

2-لرزش خودرو:اگر هنگام حرکت کردن خودرو لرزشی در خودرو حس کردید میتواند نشانه تمام شدن دیسک و صفحه باشد،چراکه دیسک و صفحه فلایول اتصال خوبی ندارند و انتقال قدرت ضعیف صورت میگیرد.

3-بخوبی جا نرفتن دنده 1،2 ودنده عقب خودرو،البته این میتواند نشانه خرابی جعبه دنده نیز باشد.

چه عواملی باعث میشوند زودتر دیسک و صفحه تموم بشه؟

1-گرفتن شتاب یکباره:گرفتن شتاب آن هم در دنده 1،2،3 میتواند  باعث تمام شدن سریع تر دیسک و صفحه شود(تیک آف)

2-نگه داشتن پا روی پدال کلاچ  بعد از تعویض دنده(این مورد جز عادت های متضرر در رانندگی محسوب میشود،بعد از تعویض دنده حتما پای خودر از روی پدال کلاچ بردارید.

3-استفاده زیاد از کلاچ!:بیشترین فشار  روی خودرو در دنده های سنگین و درون شهر است،هرچقدر در این مواقع بیشتر کلاچ بگیرید و بیشتر به خودرو فشار بیاورید،دیسک صفحه زودتر دچار استهلاک میشود.

نکاتی که درهنگام تعویض دیسک و صفحه باید رعایت کرد

گیربکس و دیسک صفحه خودرو جز قطعاتی هستند که کمتر نیاز به تعمیر و سرویس دارند وزمانی که هم باز شود باید بخوبی و بصورت کامل و اساسی تعمییر و سرویش شود،برای مثال ممکن است شما برای 5سال نیاز به تعویض دیسک نداشته باشید.پس حتما موارد زیرا در هنگام تعویض دیسک و صفحه از مکانیک خود بخواهید:

1-در کنار صفحه،دیسک و بلبرینگ کلاچ را هم تعویض کنید.هرچقدر هم این قطعه گران شده باشد این مورد را انجام دهید.انتخاب با شماست دوست دارید تا 5سال از  بابت بازنکردن گیربکس خیالتان راحت باشد،یا 1سال بعد دوباره آنرا بازکنید!

2-سطح دنده فلایول را چک کنید که حتما صیقلی باشد،درصورت نیاز تراش یا حتی آن را تعویض کنید.

3-درکنار تعویض کیت کلاچ حتما گیربکس را سرویس کنید و موارد دیگر را که نیاز به تعویض دارند را تعویض یا سرویس کنید.

ممونم تا آخر این مقاله مارو همراهی کردید،امیدوارم بتوانید تشخیص دهید که زمان تعویض دیسک ماشینتان فرا رسیده یا نه
نظرت رو بنویس

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.