نشانه و علائم تمام شدن و تعویض صفحه کلاچ

نشانه و علائم تمام شدن و تعویض صفحه کلاچ

ادمین 76 دیدگاه

علائم و نشانه‌های تعویض و تمام شدن صفحه کلاچ

تمام شدن صفحه کلاچ از از موارد مهمی است که ممکن است هر خودرو سواری با آن برخورد کند، به همین دلیل در این پست به بررسی علائم تمام شدن و تعویض دیسک و صفحه پرداختیم. سلام به دکی کارز خوش اومدید، این مقاله راجب تمام شدن صفحه کلاچ یا همان دیسک و صفحه خودرو هست. اگر قصد خرید دیسک و صفحه برای ماشینتون رو دارید، دنبال علائم تمام شدت صفحه کلاچ هستید و شک دارید که صفحه کلاچ ماشینتون تموم شده یا نه این مقاله را کامل مطالعه کنید تا متوجه شوید علائم و نشانه های مهم تمام شدن صفحه کلاچ چی هست.

ویدیو:

video

صفحه کلاچ

قصد داریم بهتون کمک کنیم که چگونه مطمئن شوید که دیسک و صفحه خودرو شما به تعویض نیاز دارد؟ یا زمان تعوی صفحه کلاچ خودرو کی هست؟! آیا صفحه کلاچ ضعیف شده؟ علائم و علامت‌های مهمی که تمام شدن صفحه کلاچ را به ما نشون میدن رو بررسی کنیم و در کنار این علایم و علامت‌ها نحوه کارکرد صفحه کلاچ در خودرو را نیز مرور کنیم.

فرقی نداره خودروی شما پژو (206، 405، پارس…) سمند، رنو ال 90، تیبا و یا هرخودروی دیگری باشه. قصد داریم همه این علائم و نشانه‎‌های مهم برای تعویض دیسک و صفحه را بازگو کنیم.

قبل از پرداختن به این‌که نشانه‌ها و علائم تعویض کردن دیسک و صفحه چیه و کی باید صفحه کلاچ را تعویض کنیم. بیاید اول ببینیم نحوه عملکرد صفحه کلاچ در خودرو چگونه است. در وهله اول بصورت خلاصه با نحوه کارکرد و ساختار دیسک و صفحه آشنا می‌شوید و در قدم بعد علائم مهم تمام شدن صحفه کلاچ را بررسی می‌کنیم.

نکاتی که در اینجا ارائه شده بصورت تخصصی توسط تیم دکی کارز گردآوری شده و برای مطمئن شدن از مشکلات صفحه کلاچ خودروی خود و رفع شک و شبهات خودرو تا آخر این مقاله را مطالعه کنید. علائم ذکر شده مهم‌ترین علائم تمام شدن صفحه کلاچ هستند

تیم دکی کارز هیچ رضایتی بابت کپی شدن این مطالب بدون ذکر منبع ندارد.

دیسک و صفحه مناسب خودرو

 

صفحه کلاچ چیست؟

صفحه کلاچ مخصوص خودروهای دنده دستی است و در خودروهای دنده اتومات چنین سیستمی وجود ندارد.

قطعه صفحه کلاچ مربوط به سیستم انتقال  قدرت خودرو میشه و درون گیربکس قرار داره، در اصل «کیت کلاچ» یا همون متعلقات صفحه کلاچ یک سیستم واسطه مهم بین موتور خودرو و گیربکس هست و وظیفه اصلی آن این هست که در مواقع لازمه انتقال قدرت رو از موتور به گیربکس قطع کنه و هم‌چنین اجازه تعویض دنده رو به راننده خودرو بده (چراکه اگر انتقال قدرت پیوسته باشه و نتوان اون رو قطع کرد تعویض دنده برای راننده خودرو میسر نیست). به درستی عمل نکردن این قطعات واسطه، علائمی برای تمام شدن صحفه کلاچ هست.

اجزا و اعضای اصلی و مهم کیت کلاچ در خودرو

1 – صفحه کلاچ

2 – دیسک کلاچ

3 – بلبرینگ کلاچ

موارد نام برد شده مهم‌ترین اجزا هستند که البته اجزای دیگری هم وجود دارند که در این‌جا نام برده نشدند چراکه برای این مطلب ضروری نیستند. معمولا علائم خرابی روی این قطعاتی از کلاچ که ذکر شد رخ می‌دهد.

برای درک بهتر مطلب یک مثال متنی و یک فیلم در کنار اون برایتان قرار داده‌ایم:

نحوه کارکرد خودرو و صفحه کلاچ

نکته: انرژی تولید شده موتور خودرو به صفحه فلایول خودرو انتقال می‌یابد که صفحه کلاچ با چسبیدن به فلایول آن را به گیربکس انتقال می‌دهد و باعث حرکت خودرو می‌شود.

نحوه عملکرد صحفه کلاچ (دیسک و صفحه)

زمانی که شما کلاچ را فشار می‌دهید یک سیستم اهرمی مانند به بلبرینگ کلاچ نیرو وارد می‌کند و بلبرینگ کلاچ به روی دیسک که بخواهیم دقیق‌تر بگوییم روی دیافراگم دیسک کلاچ فشار می آورد.

این فشار روی دیافراگم باعث می‌شود صفحه کلاچ خودرو از دنده فلایول (FLywheel) فاصله بگیرد و انتقال قدرت قطع شود، به همین سادگی.

صفحه کلاچ از جنس صحفات اصطحکاکی با (ضریب اصطحکاک بالا و نرخ سایش پایین ) است. صفحه کلاچ باید موقع رها کردن پدال کلاچ بخوبی به صفحه فلایویل متصل شود تا به خوبی انتقال قدرت صورت گیرد. هرچه قدر این اتصال کمتر باشد سیستم نیز ضعیف‌تر عمل می‌کند.

مواد تشکیل دهنده دیسک و صفحه

مواد گوناگونی را می‌توان برای ساخت کلاچ به کار برد. در گذشته از آزبست (پنبه نسوز) که ماده‌ای سمی بود برای ساخت صفحه کلاچ استفاده می‌شده است اما امروزه ترکیبات آلی رزینی یا سیم‌های مسی و مواد سرامیکی جایگزین شده‌اند. ضریب اصطحکاک سطح دیسک کلاچ برای مواد آلی 0.35 و برای سرامیک 0.25 می باشد. مواد سرامیکی صفحه کلاچ معمولا در کاربردهای سنگین مانند حمل بارهای بزرگ و ماشن آلات در شرایط دشوار و سنگین استفاده می‌شود.

دیسک و صفحه هر چه از مواد سخت‌تر با نرخ سایش پایین‌تر درست شود فشار وارد بر صفحه فلایویل بیشتر می‌گردد پس باید ترکیب و طراحی مواد صفحه کلاچ به‌گونه‌ای باشد که بصورت متعادل با صفحه فلایویل در سایش باشد. به همین دلیل است که باید از برنده‌های معتبر برای دیسک و صفحه استفاده کرد؛ چراکه هرچه برند معتبرتر باشد مواد بکار برده شده نیز مرغوب‌تر اس، عمر قطعات خود را بالا برده‌اید و علائم و نشانه های تمام شدن صفحه کلاچ دیرتز بروز می‌کنند.

شیار و فنر روی دیسک صفخه
شیارهای روی صفحه کلاچ

شیارهای روی صفحه کلاچ برای چیست؟

شیارهای روی صفحه کلاچ دو کاربرد اصلی دارند:

1 – عدم چسبیدن کامل دیسک کلاچ به صفحه فلایویل

2 – خروج براده‌های دیسک که در اثر سایش ایجاد می‌شوند

فنرهای روی صفحه کلاچ برای چیست؟

وجود فنرهای روی صفحه کلاچ به این دلیل است که سیستم انتقال قدرت خودرو دارای نوسانات زیادی هست این فنرها نوسانات را دریافت و دفع می‌کنند.

مهم ترین عوامل در کارکرد فنرهای دیسک کلاچ:

1 – ضخامت فنرها دیسک و صفحه

2 – تعداد بکار برده شده فنرهای دیسک و صفحه

این دوعامل بسته به نحوه طراحی شرکت تولید کننده دیسک کلاچ دارد و نمی‌توان حتمی گفت که صفحه کلاچی که دارای فنر بیشتر یا ضخامت فنر بیشتری است بهتر است، بلکه به نحوه طراحی مناسب و فیکس بودن آن توسط کارخانه بستگی دارد.

اصطلاح سوختن صفحه یا تمام شدن دیسک و صفحه چیست؟

شاید زیاد شنیده باشید که میگن صفحت تمام شده، سوخته، ضعیف شده یا…

به این دلیل که سیستم کلاچ خودرو مخصوصا دیسک و صفحه درحال کارکرد دائم هستند این سیستم در برابر فشارها و سایش‌های قوی قرار دارد.

صفحه یک ضخامت استاندارد دارد، هرچه ضخامت صفحه در اثر سایش کمتر شود انتقال قدرت ضعیف‌تر و ناقص‌تر صورت می‌گیرد و تا زمانی پیش می‌رود که اصل دیگر انتقال قدرت صورت نگیرد و خودرو حرکت نکند!

خب بریم سر مطلب اصلی! یعنی:

نشانه ها و عواملی که باعث می‌شوند دیسک و صفحه زودتر تعویض شود

صفحه کلاچ یک قطعه‌ای هست که به هیچ عنوان نمیشه گفت که در X مدت زمان باید تعویض شود، چرا که زمان تمام شدن دیسک و صفحه و تعویض آن کاملا به کارکرد خودرو بر می‌گردد. هرچه بیشتر از خودرو استفاده کنید زودتر این قطعه عوض می‌شود.

وبلعکس می‌تواند برای 10 سال هم اگر کارکرد خودرو پایین باشد، نیاز به تعویض نداشته باشد. اما به صورت کلی میشه گفت اگر از خودرو استفاده معمولی دارید هر 4 – 5 سال قطعه صفحه کلاچ نیاز به تعویض دارد.

علائم و نشانه‌های تمام شدن صفحه کلاچ یا همان دیسک و صفحه
علائم حرابی صفحه کلاچ خودرو

نشانه‌ها و علائم تمام شدن و تعویض صفحه کلاچ:

خوشبختانه نشانه‌های و علائم زیادی برای تمام شدن صفحه کلاچ وجود دارد که 3 مورد از آن‌ها مطمئن‌تر هستند.

نشانه ها، علائم مهم و حتمی + تست دیسک و صفحه که خبر از تمام شدن یا درحال تمام شدن صفحه کلاچ را می‌‌دهند

1- گاز هرز خوردن خودرو یکی از نشانه ها و علائم مهم و برای تعویض دیسک و صفحه (مهم‌ترین)

گاز هرز خوردن خودرو یکی از نشانه‌ها و علائم مهم تعویض صفحه کلاج  است. این مورد زمانی پیش می‌آید که شما در دنده  1 یا 2 پای خود را روی پدال گاز فشار می‌دهید اما خودرو شتاب نمی‌گیرد. در این مورد دور موتور خودرو بالا می‎‌رود اما متناسب با دور موتور خودرو شتاب ندارد.

عدمم کشش خودرو در سر بالایی نشانه و دلیل و علائمی بر تمام شدن صفحه کلاچ

2- عدم کشش در سربالایی نشانه‌ای برای تعویض صفحه کلاچ

عدم کشش خودرو در سربالایی نیز از نشانه‌ها و علائم تعویض و تمام شدن دیسک و صفحه است. در این مورد خودرو شما در سربالایی‌ها (حتی سربالایی ملایم) کشش مناسبی ندارد و شما همواره به تعویض دنده نیاز دارید. این مورد هم یکی از نشانه ها و علائم مهم بعد از مورد 1 است.

بعضی مواقع مشاهده می‌شود که خودرو در جاده هموار شتاب و کشش مناسبی دارد اما در سربالایی کشش ندارد؛ این مورد هم نشانه‌ای هست برای شما که صفحه کلاچ شما درحال تمام شدن است و نیاز به تعویض در چند ماهه آینده دارد.

یک راه خوب اما نامطمئن برای تشخیص تمام شدن دیسک صفحه:

خودرو را روشن کنید و درحالت سکون، دنده را روی دنده 2 قرار دهید. بدون فشار دادن پدال گاز خودرو، به آرامی کلاچ را رها کنید، اگر؛ خودرو خاموش شد به این معنیست که وضعیت سیستم دیسک و صفحه کلاچ خودرو خوب است، اگر؛ خودرو خاموش نشد و با لرزش (شدید) شروع به حرکت کرد نشانه‌ای است که زمان تعویض صفحه کلاچ فرا رسیده است!

عوامل دیگری که می‌تواند جز نشانه ها و علائم تعویض و تمام شدن صفحه کلاچ باشد:

1 – سفت شدن بیش از اندازه پدال کلاچ

سفت شدن کلاچ می‌تواند از نشانه‌ها و علائم نیاز به تعویض دیسک و صفحه باشد که برای این تست می‌توانید با 3 انگشت دست، پدال کلاچ را فشار دهید اگر نتوانستید و یا به سختی توانستید پدال را فشار دهید یعنی پدال شما سفت شده.

2 – لرزش خودرو:

اگر هنگام حرکت کردن خودرو لرزشی در خودرو حس کردید می‌تواند نشانه تمام شدن دیسک و صفحه باشد. چراکه صفحه کلاچ و صفحه فلایول اتصال خوبی ندارند و انتقال قدرت ضعیف و ناقص صورت می‌گیرد.

3 – به خوبی جا نرفتن دنده 1، 2 و دنده عقب خودرو

البته جا نرفتن دنده می‌تواند از علائم خرابی جعبه نیز باشد. اما جز نشانه ها و علائم خرابی دیسک و صفحه هم محسوب می‌شود.

چه عواملی باعث می‌شوند زودتر دیسک و صفحه تموم شود؟

 گرفتن شتاب یک‌باره عاملی برای زودتر تمام شدن دیسک و صفحه

گرفتن شتاب زیاد آن هم در دنده 1، 2 ، 3 می‌تواند باعث تمام شدن سریع‌ تر دیسک و صفحه شود (تیک‌آف).

 گرفتن شتاب یک‌باره عاملی برای زودتر تمام شدن صفحه کلاچ

نگه داشتن پا روی پدال کلاچ بعد از تعویض دنده عاملی برای زودتر تمام شدن صفحه دیسک و صفحه

نگه داشتن پا روی پدال کلاچ

(این مورد جز عادت های متضرر در رانندگی محسوب می‌شود) بعد از تعویض دنده حتما پای خودر از روی پدال کلاچ بردارید چرا که نگه داشتن پدال کلاچ باعث درگیر شدن سیستم صفحه کلاچ شده و  دیسک و صفحه زودتر تمام می‌شود.

3 – استفاده زیاد از کلاچ!

بیشترین فشار روی خودرو در دنده های سنگین و درون شهر است، هرچه قدر در این مواقع بیشتر کلاچ بگیرید و بیشتر به خودرو فشار بیاورید، صفحه کلاچ (دیسک و صفحه) زودتر دچار استهلاک می‌شود.

نکاتی که درهنگام دیسک و صفحه باید رعایت کرد

گیربکس و صفحه کلاچ (clutch Disk) خودرو جز قطعاتی هستند که کمتر نیاز به تعمیر و سرویس دارند و زمانی‌که هم باز شود باید بخوبی و به صورت کامل و اساسی تعمییر و سرویس شود.

برای مثال ممکن است شما برای 5 سال نیاز به تعویض صفحه کلاچ نداشته باشید. پس حتما موارد زیرا در هنگام تعویض دیسک و صفحه از مکانیک خود بخواهید:

1 – در کنار صفحه کلاچ، دیسک و بلبرینگ کلاچ را هم تعویض کنید. هرچقدر هم این قطعه گران شده باشد این مورد را انجام دهید. انتخاب با شماست دوست دارید تا 5سال از بابت باز نکردن گیربکس خیالتان راحت باشد، یا 1 سال بعد دوباره آن را بازکنید! البته قطعات کیت کلاچ باهم به فروش می‌رسند اما به هر حال (صحفه، دیسک و بلبرینگ و حتی موارد دیگر) را در صورت لزوم تعویض کنید.

2 – سطح صفحه فلایول را چک کنید که حتما صیقلی باشد، درصورت نیاز تراش یا حتی به تشخیص «مکانیک معتبر» آن را تعویض کنید.

3 – درکنار تعویض دیسک و صفحه حتما گیربکس را سرویس کنید و موارد دیگر (دو شاخه کلاچ، بوش و…) را که نیاز به تعویض دارند را به تشخیص «مکانیک معتبر» تعویض یا سرویس کنید.

دیسک و صحفه یهو از کار میفته؟ یهو ول میده؟!

همانطور که گفته شد دیسک و صفحه قطعه‌ای نیست که یکدفعه با خرابی روبرو بشه و یکدفعه لنگتون بگذاره. صفحه کلاچ در اوایل اینقد علائمش نا محسوسه شما متوجهش نمی‌شوید. اما رفته رفته این علائم بیشتر خودش رو نشون میده و شدیدتر میشه. ممکن هست مثلا بخواهید شتاب بگیرید و ببینید خودرو شتاب لازم رو نداره و خب فکر کنید از شمع یا روغن موتور یا چیز دیگری هست. رفته رفته این علائم شدیدتر میشه و متوجه می‌شوید که خودرو در سر بالایی هم کشش خوبی نداره و در سربالایی هم خودرو به خوبی عمل نمیکنه و گشتاور مناسبی تو سربالایی هم ندارید.

این مشکل تا جای پیش میره که بعد از مدتی در حالت عادی هم توی جاده صاف شتاب خوبی ندارید و خودرو مانور مناسبی نداره. این قضیه تا جای پیش میره که باید قید سربالایی رو بزنید و تا سربالایی می‌بینید صلوات بفرستید!🤣

اما خب نکته مهم این هست که به هیچ عنوان نگذارید خرابی و تمام شدن دیسک و صفحه به دقایق آخر بکشه. چون یکدفعه ممکنه یکبار بیاید سوار خودرو بشید و ببینید دیگر خودرو حرکت نمی‌کنه! البته بعضی مواقع هم ممکنه موقع خودرو سرد هست تا چند کیلومتر مشکلی نداشته باشید. اما بعد از این که صفحه کلاچ و گیربکس داغ می‌شود خودرو دوباره دچار کاهش شتاب و حرکت نکردن می‌شود. پس نکته رو رعایت کنید و نگذارید تمام شدن صفحه کلاچ تا جای پیش بره که دیگه خودرو حرکت نکند!

بعضی مواقع هم ممکنه شما همه علائم و نشانه‌های تمام شدن و ضعیف شدن صفحه کلاچ را داشته باشید و نزد یک مکانیک بروید و بگه نه خودرو مشکلی نداره. در این حالت یا مکانیک، مکانیک خوبی نیست یا مورد استثنا بوجود اومده. وقتی این حالت پیش آمد؛

فکر نکن! مکانیکتو عوض کن.

عوارض عدم تعویض به‌ موقع دیسک و صفحه ( عوارض عدم تعویض صفحه کلاچ)

 آیا تعویض نکردن به موقع دیسک و صفحه باعث خرابی و صدمه به خودرو می‌شود؟

خیر، به این دلیل که دیسک و صفحه یه قطعه‌ای هست که به مرور دچار استهلاک و تمام شدن میشه آسیب آن جدی و سریع نیست.

اما به‌موقع تعویض نکردن آن می‌تواند باعث خراب شدن دست موتورها و فشار آمدن بیش از حد معمول به موتور خودرو شود. منظور از فشار بیش از حد معمول یعنی زمانی که اتصال بین صفحه کلاچ و صفحه فلایویل برقرار نیست و شما عملا خودرو را تحت فشار قرار داده‌اید. این فشار بیش از حد که در اثر تمام شدن صفحه کلاچ بوجود آمده باعث می‌شود مصرف سوخت بالا برود و خودرو از جهات دیگر دچار استهلاک شود.

سوالات متدوال صفحه کلاچ

صفحه کلاچ خودرو چگونه عمل می‌کند؟

دیسک و صفحه یک قطعه واسطه و مصرفی بین گیربکس و موتور خودرو هست که وظیفه قطع و وصل کردن انتقال قدرت را دارد.

نشانه‌های تعویض صفحه کلاچ چی هست؟

دیسک و صفحه نشانه‌های زیادی برای تشخیص تمام شدن داره اما مهم‌ترین نشانه؛ گاز هرز خوردن خودرو و عدم توانایی حرکت در سربالایی هست.

عمر مفید صفحه کلاچ چقدر هست؟

دیسک و صفحه بسته به میزان کیلومتر خودرو تعویض می‌شود. که حدود 80 هزار الی 120 هزار کیلومتر هست. از نظر زمانی هم در شرایط استفاده معمولی از خودرو عمری بین 3 تا 6 سال دارد.

تعویض نکردن به موقع دیسک و صفحه عوارض و عیبی داره؟ (اگر صفحه کلاچ عوض نشود)

خیر، صفحه کلاچ به مرور استهلاک خودش را نشان میده و عوارض خاصی نداره. اما گاز هرز خوردن خودرو به موتور خودرو فشار می‌آورد و ممکن است باعث جوش آوردن آن شود. اگر صفحه کلاچ عوض نشود.

چه عاملی باعث می‌شود دیسک وصفحه زودتر تمام بشه؟

مهم‌ترین عامل زودتر تمام شدن صفحه کلاچ؛ فشار به خودرو، تیک آف زدن و بار سنگین هست. این موارد عمر صفحه کلاچ را بشدت پایین می‌آورند.

به مکالمه بپیوندید

76 نظر

  1. سلام بسیار عالی بود. نکاتی که برای تعویض صفحه کلاچ گفتید خیلی کاربردی بود.

      1. دیدم زدید عمر مفید دیسک و صفحه ۸۰ هزار تا ۱۲۰ هستش من چی بگم که هر ۱۵ هزارتا عوض میکنم تقریبا هر ۶ ماه یکبار تعویض دارم. به خدا دیگه خسته شدم از این دیسک ۲۲۰ میلیمتری که سایپا برای تیبا و ساینا زده هر برندی هم میندازی همینجوری هست. اخه این چه دیسک و صفحه ای بود روی برای ماشین استارت هم عقب هست نمیشه فلاویل عوض کرد هیچ انداره دیگری بیندازی بهش.

        1. درود بر شما احمد جان.
          بله عمر مفید دیسک و صفحه حدود 100 هزار کیلومتر هست. اینکه میفرمایید برای ماشین شما به این صورت هست یک مشکل اساسی و اولین بار هست که میشنویم.
          مواردی که میگم رو حتما انجام بدید بنظرم مشکلتون حل بشه: مورد اول – حتما و حتما سطح و ضخامت فلایول چک بشه و در صورت نیاز تعویض بشه. حتما سیم کلاچ هم چک بشه. بررسی کنید ببینید از خودرو بوی شبیه به بوی لنت استشمام میشه یا نه اگر حتی یک ذره هم بوی شبیه لنت حس کردید خودرو داره دچار سوختن صفحه کلاچ میشه و نرخ درگیری صفحه بالاست.
          مورد دوم – سعی کنید از دیگر رانندگان تیبا و ساینا هم سوال کنید ببینید همچنین مشکلی دارند یا خیر. چراکه ما با اینکه اطرافیان تیبا دارند مشکل شما رو نداشتند. مورد سوم هم حتما توصیه میکنم با چندین مکانیک محل مشورت کنید و ازشون کارشناسی بخواهید حتی اگر شده 5 – 6 مکانیک. توی این بازه ی زمان حتی لنت هم به این زودی تعویض نمیشه دیگه صفحه کلاچ جای خود داره.

          یک مورد هم فرمودید گفتید نمیشه فلایول تعویض کرد. حتی پیچیده ترین خودروها هم قطعاتشون تعویض میشه. همانطور که گفتم حتما از چندین مکانیک کارشناسی بخواهید، حتی اگر شده به شهر دیگری مراجعه کنید.

    1. سلام تیبا مدل ۹۵ دارم صندوق دار
      دست دوم خریدم
      دیروز توی یه سربالایی بعد یک ساعت رانندگی تو شیب ، دوتا گاز هرز خورد ولی بعد خوب شد.
      و شتاب خوبی داره تو سر بالایی.
      به نظرتون گاز هرزی که خورد مال تمام شدن صفحه بود یا باید زیاد گاز هرز بخوره؟!

      1. سلام دوست عزیزم. ممکن از صفحه کلاچ باشه. به این دلیل که در اوایل به همین صورت هست و بعدا شدیدتر میشه و تا جای پیش میره که نتونید یک سر بالایی معمولی رو طی کنید.

        اگر چندبار دیگه هم این موضوع تکرار شد و در سربالایی مشکل داشتید و خودرو بجای جلو رفتن، بیشتر گاز میخورد نیاز به تعویض صفحه کلاچ هست. تقریبا از مدل خودرو 6 سال میگذره و برای عمر صفحه کلاچ هم طبیعیه.

    2. سلام خسته نباشید دوست عزیز
      ماشینن دیروز یهو دیدم کلاچ نمیگیره و گوشه خیابون خاموش قفل کردم میگن صفحه تموم کرده. سوال باید چجوری ببرمش تا مکانیکی جون اصلا در حاللت روشن دنده جا نمیره خاموش راحت جا میره
      سوال دوم ایا نیازه دیسک هم عوض بشه یا فقط صفحه کفایت میکنه ممنون میشم زود جوابم رو بدین

      1. سلام دوست عزیزم به دلیل روز جمعه پاسخ به شما در اسرع وقت میسر نبود.
        می‌تونید بزنید دنده 1 و روی دنده 1 خودرو استارت بزنید و با خودرو حرکت کنید. البته اگر به هیچ عنوان موفق نشدید که توی حالت روشن دنده جا بزنید اینکارو کنید. و اگر هم موفق نشدید به خودرو فشار نیاورید.
        حدود 5 کیلومتر به این صورت می‌توانید رانندگی کنید تا به مکانیکی برسید. ولی دیگه صفحه کلاچ به ته خودش میرسه.
        حتما دیسک رو هم تعویض کنید و علاوه بر دیسک، فلایول در صورت نیاز تراش بدید. متعلقات گیربکس هم در صورت نیاز حتما به مکانیک گوشزد کنید که چک کند و در صورت نیاز تعویض شود.

  2. بسیار عالی هست . سایتتون. مطالب خوب و جدید . کیفیت ویدئوها هم خوب هست و خیلی کاربردی هم هست.
    سوالی داشتم از خدمتتون
    با توجه به نکات خرابی صفحه کلاچ متوجه شدم که صفحه کلاچ پژو 405 بنده ضعیف شده است .
    بنده اسنپ هستم و تا 20 بهمن اتحادیه مهلت تعیین کرده که صفحه کلاچ خودرو را از قیمت 1150 با قیمت 850 تعویض کنم.
    با توجه به تنوع مارک ها و تقلبی و اصلی بودن میشه در خصوص صفحه کلاچ اصل مارک آن و چیزی که من متوجه بشم اصلی است یا فرعی راهنمایی کنید .
    علائم ظاهری – جعبه – شکل و …
    ممنون

    1. سلام کمال جان
      طبق بازخوردهایی که ما از کاربران داشتیم که در حوزه‌ تاکسی‌های اینترنتی فعالیت می‌کردند، چه طرح‌هایی تعویض روغن، قطعات خودرو و…
      متاسفانه لوازم با کیفیت به رانند‌ها داده نمی‌شود و قطعاتی با کیفیت متوسط به پایین به راننده ارائه میشه.
      برای مثال قیمت یک صفحه کلاچ معمولی حدود 80 دلار است که شما گفتید که به شما قیمت داده‌اند 850. از نظر بنده این دیسک صفحه اصلی نیست.
      علت قیمت پایین این کیت کلاچ‌ها ری پک (Re pack) بودن است. معمولا جعبه به‌صورت دستی و در داخل تولید میشه و قطعات دیگر مثل خوده صفحه کلاچ که مهم‌ترین عضو هست از برند‌های بدون اسم چینی.

      راه‌های تشخیص زیادی وجود نداره چون متاسفانه تقلبی ها هم دارند مشابه اصلی کار می‌کنند. و برای مثال تقلبی ها هم نام برند رو به صورت با کیفیت روی صفحه حک می‌کنند.

      اما مشخصات بارز یک دیسک و صفحه اصلی: 1- حک شدن با کیفیت نام برند + یک‌سری عدد که بیانگر سری ساخت + سال سخت 2 – روی جعبه صفحه کلاچ یک برچسب با کیفیت چسبیده شده که شرح کامل کالا را رو شما روی اون مشاهده می‌کنید. از جمله : بارکد اسکن، که با اسکن آن شما فورا وارد سایت سازنده‌ می‌شوید. روی برچسب نوشته شده که مناسب چه خودرهایی هست. و حتی به زبان عربی هم ممکن است شما روی برچسب مطالبی رو مشاهده کنید. مطمئن باشید یک برند معتبر کالای خود را با یک جعبه معمولی و نا مرغوب زیر سوال نمی‌برد. و اگر هم فروشنده بیان کرد که جعبه مهم نیست و صفحه کلاچ داخل آن اصلی است،مورد قبول نیست.
      و در نهایت اضاف کنم که اگر بودجه محدودی دارید بهترین انتخاب همین برنده‌هایی ری پک شده هستند. چون نمونه اصلی گران‌تر هست و محدود هم در بازار ایران موجوده.
      برند‌های ری پک معمولا بین 2 – 4 سال عمر می‌کنند اما برندهای اصلی 4 – 7 سال.
      در نهایت با یک مکانیک حرفه‌ای وقتی صفحه کلاچ را خریدید مشورت کنید. توصیه می‌کنم مکانیک حرفه‌ای باشد و هم از لحاظ تئوری و هم از لحاظ فنی به خوبی وارد باشند.

  3. واقعا ممنون و سپاسگزارم از اینکه وقت گذاشتید و جواب بنده را به شکل کامل و خوانا تایپ کردید .
    پاسخ شما برای من واضح و بسیار مفید و با ارزش است .
    سیستک پاسخگویی پیامکی هم بسیار جدید و عالی است .
    بنده مقالات مرتبط با کار خود را در سایت می خوانم و به دوستانم سایت شما را معرفی می کنم .
    خدا خیرتون دهد .
    سپاسگزارم

    1. با سلام و آرزوی سلامتی برای شما.
      پژو ۴۰۵ دارم .زمان حرکت مخصوصا حرکت اولیه با برداشتن پا از روی پدال کلاج، ماشین به لرزه می افته انگار که چرخ ها ،رها هست.
      در طی مسافت هم ،ماشین پر گاز میشه و گاز اضافی میخوره.ولی شتاب نسبتا خوبه.
      می خواستم ببینم که میشه این اشکال برا دیسک و صفحه باشه؟

      1. سلام دوست عزیزم.
        بله بنظرم از صفحه کلاچ هست.
        صفحه کلاج به مرور زمان نشانه‌های خودش رو بروز میده و یکدفعه همه نشانه‌ها ظهور نمیکنه. برای مثلا چند مدت دیگر ممکنه شتاب هم به صورتی که متوجهش نشید کاهش پیدا کنه و شاید هم کاهش پیدا کرده باشه.
        اگر لرزش خیلی هست و غیر عادی حتما همه دست موتورهارو بدهید چک کنند. تراش یا تعویض صفحه فلایویل هم در صورت نیاز یادتون نره.

  4. سلام
    ماشين من ٢٠٦ هست، دنده ماشين چند روزه درست جا نميره، سر بالايي معمولي هم هرچقدر گاز ميدم نهايتا دنده ٣ ميتونم برم، چند روزه صداي تق و توق از داخل كاپوت سمت چپ هم مياد و موتور حتي در حالت سكون كمي لرزش داره، ديسك و صفحم تموم شده؟

    1. سلام دوست عزیزم
      از نظر بنده «لرزش خودرو شما» در حالت سکون نمیتونه از صفحه کلاچ یا گبربکس باشه. و به احتمال زیاد از خرابی دست‌موتور یا شمع هست. در بعضی مواقع از سیستم اگزاز هم میتونه باشه.
      ظاهرا 206 شما بجز تمام شدن صحفه کلاچ مشکلی در گیربکس هست. البته به‌صورت حتمی ‌نمی‌توانم بگویم که گیربکس ایراد دارد. بله این‌که در سربالایی خودرو کشش ندارد می‌تواند از تمام شدن یا ضعیف شدن صفحه کلاچ باشه. اما صفحه کلاچ از خودش صدایی بروز نمیده مخصوصا صدای تق و توقی که شما فرمودید. اگر در آب و هوایی سرد هستید حتما از روغن گیربکس مناسب استفاده کنید. اگر صدای که گفتید از گیربکس باشه من احتمال میدم خودرو شما از لحاظ گیربکس بی‌روغنی کشیده یا روغن بی‌کیفیت استفاده شده.
      اگر در دنده 1 2 یا 3 گاز می‌دهید و خودرو گاز هرز میخوره صفحه کلاچ حتما تمام شده. منظور از گاز هرز یعنی گاز میدهید دور موتور بالا می‌رود اما خودرو شتاب ندارد. صدای تق و توق رو هم جدی بگیرید و حتما به یک کارشناس خبره نشان بدهید.

      1. با سلام و تشکر از توضیحات مفید و کاربردی در مورد سیستم کلاچ میخواستم بپرسم با وجود نو بودن دیسک و صفحه بلبرینگ کلاچ چرا وقتی پیچ رگلاژ کلاچ را کمی شل میکنم دنده ها کلا جا نمی ره و حتما با تا ته ته بسته شود تا دنده جا بره آیا عیب از خوب بسته شدن دیسک اضافه و بلبرینگ کلاچ است یا ممکن است سیم کلاچ کشیده شده و خاصیت خودشو از دست داده؟

        1. سلام مرتضی جان

          اگر از مکانیکی که برایتون صحفه کلاچ را تعویض کرده اطمینان دارید و همچنین صفحه فلایویل هم سطحش مشکلی نداشته؛
          بله سیم کلاچ نیاز به بررسی داره. مکانیک باید همان موقع که صفحه کلاچ را عوض کرد سیم کلاچ و موارد دیگر هم بررسی میکرد. (سیم کلاچ بدلیل که زیاد در معرض استفاده هست معمولا یک عمر 2-4 ساله داره) | پیشنهاد من اینه به کسی که براتون صفحه کلاچ را عویض کرده مراجعه کنید تا سیم کلاچ را بررسی کند.

  5. سلام
    ماشین من پراید آموزشی هست مدت زیادی هست ک وقتی ماشین رو بعد از چند ساعت بیشتر صبح ها روشن میکنم گاز نمیخوره و همش در حال خاموش شدن هست یعنی هرچی گاز میدم دور موتور هم بالا نمیره و خاموش میشه تا انقدر با کلاچ و گاز بازی میکنم تا بعد چند دقیقه دور موتور بالا میره ک ماشین حرکت میکنه این مشکل مربوط ب صفحه کلاچ میشه یا نه ؟ اگر نه بنظرتون مشکل کجاست؟
    سوال دومم اینکه من ماشین اصلا اون مورد اول ک گفتین هرز گاز میخوره رو نداره ولی کلاچ سفته و دنده ها مخصوصا دنده عقب ب سختی و با صدا جا میخوره و اینکه من تازه صفحه کلاچ رو بردم کوبیدن تقریبا ۳ ماه پیش آیا بازم باید صفحه کلاچ تعویض بشه؟

    1. سلام دوست عزیزم روزتون بخیر.
      این‌که شما ماشین رو روشن می‌کنید و بدون اصلا بخواهید حرکت کنید ماشین میخواد خاموش بشه کاری به صفحه کلاچ و گیربکس نداره. و این مشکل از سمت موتور خودرو هست.
      از نظر من مشکل از؛ «شمع» یا «استپر» یا محتملاً «دریچه‌گاز» هست. شاید از موارد دیگری هم باشه اما نمیخوام مثل سایر دوستان قطعات زیادی رو نام ببرم که براتون پیچیده بشه.
      اگر در منطقه سردی زندگی می‌کنید 2 مورد اول تاثیر داره
      اگر هم خودرو دوگانه‌سوز دارید و روی گاز این مشکل هست باید از سمت متخصص (تنظیم موتور) خودرو دوگانه‌سوز مشکل حل شود.

      در رابطه با سفت بودن دنده و جا نرفتن اون:
      توصیه می‌کنم در کل صفحه کلاچ رو نکوبید این روش در سایر کشورها منسوخ شده و در ایران هم در آینده دیگر استفاده نخواهد شد. دلیلش هم اینه که علاوه‌بر این‌که دیسک و صحفه عمرش تمام بوده با این‌کار از حالت فیکس هم خارج می‌شود.
      معمولا زمانی که دیسک و صفحه مشکل دارد دنده خودرو بد و با صدا جا می‌رود. اما قبل از این‌که برید سراغ گیربکس و دیسک و صفحه. توصیه می‌کنم حتما سیم کلاچ را بررسی کنید. پیش یک مکانیک با تجربه و حرفه‌ای بروید و ازش بخواهید که سیم کلاچ را بررسی کنه. احتمالا با بررسی سیم کلاچ و ریگلاژبندی آن مشکل حل شود. هزینه زیادی هم ندارد.
      اگر با سیم کلاچ مشکل حل نشد احتمالا باید گیربکس باز شود و بررسی شود. اگر مشخص شد از صفحه کلاچ هست حتما اون رو تعویض کنید. و هما‌ن‌طور هم که در مقاله بیان کردیم گیربکس را سرویس کنید تا خیالتان از بابت آن تا مدت‌ها راحت شود.
      #موفق_باشید

  6. سلام مجدد
    خیر ماشینم تک سوز هست
    بسیار سپاسگزارم بابت توضیحات کاملتون

    1. من دیسک وصحفه گلد کره استفاده کردم بعداز ۲ روز پدال کلاج قر قر میکنه البته همون دیسک وصحفه قبلی هم همینجوری بود خود به خود قر قر میکنه نمیدانم چه مرگشه؟؟

  7. سلام خسته نباشید.من ماشینم پرایده.وقتی میخوام حرکت کنم موتور ماشین تق تق میکوبه و جلو ماشین به چپ راست تکون میخورع.در حالت خلاص مشکل ندارع و صدا ماشین نرمه.ناگفته نماند باتری ماشین خالی بود گذاشتم دنده عقب روشن شد ماشین چند بار کوبید تا کلاچو بگیرم.میخواستم بدونم مشکل از چیه.ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام علی جان
      قصد ندارم موارد زیادی رو نام ببرم که برای عیب‌یابی سردرگم شوید.
      اگر هنگام سکون و خلاص ماشین مشکلی نداره عیب از سیستم کلاچ و صفحه نیست.
      اما بنظرم مشکل شما از سیستم پلوس هست. با خودرو رانندگی نکنید و حتما بدید بررسیش کنند.

  8. با سلام ، وقتی حرکت میکنم و دور موتورم به2هزار دور میرسه کلاچ به سرعت لرزش پیدا میکنه به نظر شما مشکل از کجاست؟

    1. سلام دوست عزیرم. این لرزش از سمت موتور و گیربکس به کلاچ وارد میشه. در قدم اول دست موتورها رو چک کنید. اگر فقط موقع حرکت این اتفاق میفته احتمال زیاد صفحه بیش از حد تموم شده.

    1. سلام وقت بخیر پرایدم مدل ۸۶ هست در فصل سرد حتما باید موقع استارت کمی به ماشین همزمان گاز بدم تا روشن بمونه وگرنه خاموش میشه بعدش دیگه بدون گاز روشن میمونه به نظر شما مشکل از استپره؟ حتی یک بار سنسور آب عوض کردم اثری نداشت

      1. سلام دوست عزیرم بله حدس من هم از استپر هست. لازم نیست حتما بخرید، توی تنظیم موتور بدید تست کنید و یا همونجا یا استپر دیگر تعویض کنید که مطمعن شوید.
        اما در کنارش روغن مخصوص فصل سرما + شمع مناسب استفاده کنید. توی استارت زدن این 2 مورد با اینکه کسی توجه نمیکند اما مهمه.

  9. سلام.وقت بخیر، خودروی من پراید صبا هست. چند وقتیه که ماشین در سر بالایی ها زیاد نیاز به تعویض دنده پیدا میکنه چه روی بنزین و چه روی گاز.البته روی گاز شدیدتره.
    ضمنا ماشین کمپرس روغن،روغن سوزی و کم کردن روغن به شدتی که مربوط ضعف رینگ و پیستون باشه نداره.
    کمپرس سنج هم از قسمت شمع ها وصل کردم و عدد تست هر خونه سیلندر بین 135 تا 140 بود. به نظرتون ایراد از دیسک و صفحه ست؟یا نه
    یه چیز دیگه در ابتدای حرکت در صورت کم گاز بودن لرزش ماشین مشاهده میشه که باید بیشتر گاز بدم تا رفع بشه.
    ممنون میشم راهنماییم کنید.
    با تشکر

    1. سلام دوست عزیزم فشار کمپرس خودروی شما مناسبه. صفحه کلاچ قطعه‌ای هست که به مرور ضعیف میشود. یعنی به هیچ عنوان یکدفه علائم بروز نمیده. طبیعتا روی گاز خودرو بازدهی کمتری داره و به اصطلاح ماشین جون نداره.
      با علائمی که شما گفتید: بله صفحه کلاچ ضعیف شده و نیاز به تعویض صفحه کلاچ هست. *حتما در صورت نیاز فلایویل هم بتراشید*

      1. سلام مجدد، ممنونم از لطف شما و اینکه به سرعت پاسخ دادید و راهنمایی کردید.
        توی بازار مارک ها متعددی از کیت کلاج هست، والئو کارتن آبی، سبز، سیکو، دایکن، و ایرانی های عظام و سایپا.
        بنظرتون کدوم بهتره؟ واینکه تعداد فنرهای لرزگیر روی دیسک، بیشتر باشه بهتره یا نه، بعضی مدل ها 6تایی، برخی 4تایی و مثلا دایکن 3تاییه،میشه راهنمایی بفرمایید.

        1. اگر مقاله رو خونده باشید متوجه می‌شوید که اشاره کردیم ؛ تعداد فنر اولویت مهمی در کارکرد دیسک و صفحه ندارند. چرا که هر شرکت با توحه به ایده و ساختار جنس خود، فنرها و اجزای دیسک و صفحه را فیکس و تنظیم میکنه.
          برای مثلا یک دیسک صفحه‌ای که 5 فنر داره دلیل نمیشه که از دیسک صحفه‌ای که 4 فنر داره بهتر باشه. اگر بخواهم مارک‌ها رو به ترتیب بهتون بگم به شرطی که جنس اصلی باشند به صورت زیر هست:
          1- دایکن 2 – سیکو 3- والئو آبی 4- والئو سبز 5- برندهای ایرانی

          1. سلام وقت شما بخیر
            ماشین من پی کی مدل ۸۴ ؛ چند وقته موقعی که پدال ترمز رو میگیرم صدای سوت میومد الان پدال گاز رو هم میگیرم همون صدا میاد البته همیشه نه گاهی اوقات ؛ به نظر شما بخاطر تموم شدن لنت ئه ؟؟

          2. سلام دوست عزیزم، آشنایی زیادی با سیستم P.k ندارم اما در حد دانشم راهنماییتون می‌کنم.
            اگر موقع ترمز گرفتن صدای سوت کشیدن دارید بله از لنته به احتمال زیاد. اگر بعضی مواقعی هم که در حال عادی در حال حرکت هستید گه گاهی صدای سوت کشیدن دارید باز هم از لنت میتونه باشه.
            اما؛ اگر تا پدال گاز رو فشار میدهید صدای سوت میاد و وقتی گاز رو رها میکنید صدای سوت دیگر نیست و بازم اگر پدال گاز رو فشار بدید صدای سوت بیاد این دیگه فکر نکنم از لنت باشه و پیشنهاد میکنم حتما بدید بررسیش کنن.

        1. سلام مهدی جان.
          کلاچی که باید پدال را تا ته فشار زیادی بدهید تا آزاد کند به گیبرکس و سیستم صفحه کلاچ فشار میاره. و باعث مواردی مثل زودتر تمام شدن صفحه کلاچ میشه. اگر کلاچ پدال رو تا فشار میدهید آزاد میکند احتمالا پدال سفت هم باشه و از طریق ریگلاژ سیم کلاچ بشه رفعش کرد.

  10. با سلام و سپاس بابت مطالب مفیدتون
    ماشین من ساینا مدل 98 هست. تازگی دیسک و صفحه کلاچ رو عوض کردم. تعمیرکار صفحه کلاچ رو که بکار برد از دیسک بزرگ تر بود و صفحه داخل دیسک قرار نگرفت. فابریکی خودش صفحه و دیسک متناسب هم بودن.و صفحه داخل دیسک قرار می گرفت
    حال می خواستم ببینم آیا این کار مشکلی پیش نمیاره؟ و آسیبی به ماشین وارد نمی کنه؟

    1. سلام دوست عزیزم
      تا حالا چنین موردی رو مشاهده نکرده بودم که دیسک و صفحه از لحاظ اندازه با همدیگر مچ نباشند. اولین کاری که قبل از نصب باید می‌کردید این بوده که دیگر برندهای دیسک و صفحه‌ ساینا رو بررسی می‌کردید که آیا اون برندها هم به همین صورت هستند یا خیر.

      اما در حال حاضر اگر؛ تا بحال بوی مثل لنت، صدای اضافی از سمت گیربکس و علائم دیگر بروز نکرده ظاهرا مشکلی ایجاد نشده. توصیه مهم من این هست که در اسرع وقت به لوازم یدکی مراجعه کنید و ازشون بخواید که براتون دیسک صفحه ساینا بیاورند، به همین ترتیب دیگر برندهارو چک کنید ببینید مانند صفحه کلاچی که روی خودرو نصب کردید هستند یا نه . توصیه آخر من هم اینه که با هیچ مکانیک و یا لوازم یدکی تعارف (رودربایستی) نداشته باشید و اگر شک دارید به قطعه یا کار مکانیک حتما بهشون بگید.

  11. سلام ماشین من سمند هست تازه خریدم ولی مدل ۸۹. از موقع خرید گاهی موقع تعویض دنده رد میکرد. دیروز هم موقع گرفتن کلاچ و دنده عوض کردن صدای تق میداد تا اینکه حرکتش کند شد و فهمیدم مشکل از صفحه دیسک هست. ممکنه بعلت ناشی بودن راننده در عرض ۲۰ دقیقه خراب بشه؟ چون یکی از دوستانم پشت فرمون نشست و کمتر گاز میداد. یا اینکه در مرور زمان تمام شده دیسک صفحه؟

    1. سلام دوست عزیزم.
      پر گاز رانندگی کردن باعث میشود صفحه کلاچ زودتر تمام شود. یعنی کم گاز باعث این موضوع نمیشود. اما اگر صفحه کلاچ ضعیف شده باشد و در حد نهایی خودش باشه، با یک رانندگی پر گاز و فشار آوردن طی یکروز کاملا دیگ صفحه تمام میشود.
      صفحه کلاچ به مرور تمام میشود و علائم نشون میده. اما رانندگی پر فشار + شتاب باعث میشه زودتر از موعد تمام شود.

      # اگر پدال گاز رو فشار میدهید و خودرو شتاب مناسی نداره و لش شده صفحه کلاچ تمام شده.

  12. خیلی حال کردم. خیلی قشنگ بحث صفحه کلاچ رو توضیح دادی و راهنمایی کردی دمت گرم

  13. سلام وخسته نباشید .من پژو ۲۰۶دارم یک مدتیه اصلان شتاب نداره امروزم تو سربالایی بوی میداد فکر کنم مال صفحه کلاج بود .تو سربالایی هم گرم میکنه صفح کلاج باعث گرم شدن ماشین میشه .رادیاتور واتر پمپ ترموستات همه را عوض کردم .. من از عراق مزاحم شدم .ممنون میشم اگه جواب بدین.

    1. سلام دوست عزیزم

      بله صفحه کلاچ شما ضعیف شده و چون گاز زیادتری میخوره خودرو داع میکنه. اگر به همین صورت ادامه پیدا کنه تا حدی که خودرو حرکت نکنه پیش می‌رود پس بهتره بزودی نسبت به تعویضش اقدام کنید. حتما سطح فلایویل چک و در صورت نیاز تراشیده شود چون بنظرم خط افتاده و ناهموار شده.

  14. سلام و احترام
    قبلا در خصوص ضعیف شدن صفحه کلاچ سوال پرسیده بودم و جواب بنده را داده بودید .
    بنده صفحه کلاچ را عوض کردم و این تغییرات در ماشینم ایجاد شد :
    پدال صفحه کلاچ نرم تر شده ، لرزش اولیه در هنگام حرکت ماشین نیست فقط شتاب ماشین آنچنان که فکر می کردم تغییر نکرده و به نظرم به شمع ها و وایر و انژکتور ارتباط داشته باشه .
    میخواستم نظر کارشناس را بدونم برای افزایش شتاب آیا تعویض یا تمیز کردن شمع راه کار خوبی هست یا ربطی نداره ؟

    1. سلام دوست عزیزم.
      ببینید با تعویض دیسک و صفحه خودروی شما شتاب جدیدی پیدا نمیکنه بلکه شتابی که بطور معمول داشته بهش برمیگرده. بله شتاب خودرو به این دو مورد هم وابستس. اگر شمعتون از یک برند معتبر هست؛ تمیز و سرویسش کنید اگر یک برند معمولی هست تعویض شود بهتره.
      تمیز کردن انژکتور به مدل خودرو بستگی دارد. خودرو تا 5-6 سال نیاز به بازکردن انژکتور ندارد، حتی اگر دوگانه سوز باشد که شاید تا 10 سال! چرا که خودروی دو گانه سوز انرژکتورهای بنزینش استهلاکش کمتر هست.
      این 2 مورد را انجام دهید اگر شتاب مناسبی باز نداشتید. دستگاه دیاگ هم بزنید.

  15. ادمین عزیز
    بسیار متشکر و سپاسگزارم از صبر و حوصله و تخصص جنابعالی در پاسخ به سوالات بنده
    با توجه به راهنمایی شما در خصوص شمع و تمیز کردن انژکتور ، تصمیم گرفتم ، بررسی و بازدیدی از این دو قسمت داشته باشم . حتما نتیجه کار را برای شما و بازدیدکنندگان بازخورد خواهم داد .
    ممنون

  16. سلام ویدیو صفحه کلاچ خیلی خوب بود.
    من هم سمند ال ایکس دارم بنظرم صفحه کلاچم تمام شده اما مطمئن نیستم. راهنمایی میکنید؟ چه برندی خوبه؟

    1. سلام جواد جان.

      مارک‌های صفحه کلاچ زیاد هستن که بخوام برای سمند شما پیشنهاد بدم. اما لوک و دایکن اصل مناسبه.
      برای راهنمایی اینکه آیا صفحتون تمام شده یا نه ویدیو و متن مقاله را مطالعه کنید.

      1. تشکر. بابت راهنمایی. بعد از خرید صفحه کلاچ بازهم در جریان قرارتون میدهم.

  17. سلام سمند تک سوز ای اف سون دارم تو دنده یک و دو هنگام گاز خوردن دو تا تق تق میکنه و حرکت میکنه و به نظر شتابش کم شده و نیاز به گاز بیشتر داره علت چیه ؟و سوال دوم موتور وقتی روشن شده بدون حرکت قبلا صدا نداشت ولی الان یه صدایی مثل بوووووو داره علت چیه؟با تشکر

    1. دوست عزیز موتور EF7 روی روغن موتور بسیار حساسه پس در قدم اول این مورد رو بررسی کنید.
      صدای تق تق جز نشانه های تمام شدن صفحه کلاچ نیست. و مهمترین مورد گاز هرز خوردن هست. یعنی دور موتور بالا میرود اما خودرو حرکتی مناسب با دور موتور نداره. تمام شدن یا ضعیف شدن صفحه کلاچ به اجزای دیگر خودرو آسیب نمیزنه و باعث صدای تق تق نمیشه.

      بنظرم خودرو بی روغنی کشیده یا روغن خوب استفاده نشده یا روی روغن بیش از اندازه استفاده شده.

  18. سلام
    خدا قوت
    ماشین سمند دارم
    دنده عقب گرفتم پارک کنم بعد خلاص کردن دنده ،دیگه دنده نمیخوره ،دسته دنده مشکل ندارد اما ول هست هر طرف میچرخونم

  19. با سلام وخداقوت امروزتوی اتوبان ماشین موقع تعویض دنده حرکت نکردوایستاد وبوکسرکردم تا یک گاراژماشین تیبا مدل ۹۶هست و۲۱هزارتا کارکرده دنده عوض میشه ولی حرکت تا۱۰تاسرعت داره یک نفرتوی راه گفت صفحه کلاجت سوخته لطفا راهنمایی کنیدممنون وقیمت تعویض چقدراست

    1. سلام. بله دوست عزیزم به احتمال زیاد صفحه کلاچ تمام شده. در خصوص هزینه تعویض صفحه کلاچ سعی میکنیم در مقاله دیگری بصورت کامل موضوع رو توضیح بدیم.

  20. سلام خسته نباشید
    من ماشین ال نود مدل ۸۹ و بنزینی وقتی ۱۰ یا ۲۰ کیلومتر مسافتی را طی می کنی یا زمانی که ماشین گرم شود دنده عقب که صدای بدی می دهد وقتی جا می خورد و دنده یک هم بد جا می خورد قبل از اینکه مسافتی ۱۰ کیلومتر را طی نکنی دنده و ۱ و دنده عقب خیلی نرم جا می خورد و در حالت خاموش وقتی که مسافتی را طی می کنی دنده ها خوب جا می خورد علت چیست لطفا توضیح دهید ؟

  21. سلام خسته نباشید،ماشین من ۲۰۶ sdهستش امروز یکهو وسط رانندگی کلاجم سفت شد و کار نکرد و دنده ها خیلیی بد جا رفتن،قبلش اصلا نشونه های دیگ نداشت و خیلی یکهوو اتفاق افتادبنظرتون مشکل از چیه؟

    1. سلام دوست عزیزم تمام شدن صفحه کلاچ در بعضی موارد میتونه یکباره رخ بده و علائم خاصی رو نشون نده یا اگر هم علائمی نشون بده ما متوجهش نشدیم. سیم کلاچ بررسی شود. در صورت پیدا نشدن مشکلی در سیستم سیم کلاچ و کلاچ گیری. مشکل از صفحه کلاچ هست.

  22. سلام و وقت بخیر
    من پراید مدل ۹۷ دارم که ۳۷۰۰۰تا کار کرده،فشار خاصی هم تو این مدت به ماشین نیاوردم،چند وقتیه که هرازگاهی گاز هرز میخوره و سربالایی هم کم میاره،کلاچش هم خیلی بالاهه،مکانیک گفته باید دیسک و صفحه عوض بشه،بنظرتون نظرش درسته؟ من بعید میدونم با ۳ سال کار و ۳۷۰۰۰ کیلومتر صفحه کلاچ تموم کرده باشه.
    ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام دوست عزیز.
      بله علائمی که ذکر کردید از تمام شدن صفحه کلاچ است. 37 هزار کیلومتر کارکرد کمی برای تمام شدن صفحه کلاچ هست، اما احتمالا دفغه قبلی که تعویض شده فلایویل تراش نخورده. این مورد هم قابل توجه هست که سربالایی‌های زیاد و بار سنگین عمر صفحه کلاچ رو پایین میاره. قبل از بازکردن صفحه کلاچ، سیم کلاچ هم چک کنید شاید موردی داشته باشد. فلایویل هم در صورت نیاز تراش یا تعویض بشه.

  23. سلام
    استاد ماشین من چندروز تو شیب ملایم هم گاز میخوره در سرعت بالا دور موتر بالا میره اما کاذب و ماشین انگار خفه کار میکنه وقدرت نداره..
    همچنین یک سرگاز ک میدم دور موتور برمیگرد سرجای اصلیش تا دنده عوض کنم و مجدد همین مشگل پیش بیاد‌ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام علیرضا جان. بله مشکلی که ذکر کردید از علائم تمام شدن صفحه کلاچ هست. موقعی که صفحه کلاچ تمام میشود. موتور خودرو انرژی و قدرت لازمه را تولید می‌کند، اما به دلیل ضعیف بودن سیستم کلاچ، انتقال قدرت ضعیف صورت میگیرد و انرژی به جای انتقال به سمت چرخ خودرو، تلف می‌شود. به این حالت میگن گاز هرز خوردن، در سربالایی و بار سنگین بیشتر نشان داده میشه. به احتمال زیاد از صفحه کلاچ هست.

  24. دمتون گرم، خیلی خوب صفحه کلاچ رو توضیح دادید. مخصوصا نشانه های تمام شدن صفحه کلاچ (دیسک و صفحه)

  25. سلام خسته نباشيد. چند روزي هست سيم کلاچ عوض کردم. اول يکم شل بود، ريگلاژ کردم يکي دو روز خوب بود دوباره دنده ها بد جا مي رفت دوباره يکم کلاچ سفت کردم بهتر شد دوباره بعد يکي دو روز دنده بد جا ميرفت، اينقدر سيم کلاچ سفت کردم که ديگه تقريبا جايي براي پيچ ريگلاژ نمونده و به آخرش نزديکه. ولي باز هم دنده هم خوب جا نميره. ممکنه از صفحه باشه يا مشکل چيز ديگه هست؟ ممنون ميشم راهنمايي کنيد.

    1. سلام دوست عزیزم. مطمئن شوید که سیم کلاچ از نظر کارایی مشکل نداره.اینکه بعد از تعویض سیم کلاچ این مشکل بروز کرده به نظرم فعلا سراغ صفحه کلاچ نروید و از طرف سیم بررسیش کنید. حتی در بعضی مواقع دوستانی مثل شما بودند که سیم کلاچ جدید خریدند و مشکل هم از سیم کلاچ جدید بوده و سیم کلاچ معیوب بوده. اگر تا الان مشکل حل نشده به مکانیک بسپارید و ازش بخواهید که براتون نصب و ریگلاژش کنه. همچنین چون ممکنه بعد از 2 روز مشکل بروز کنه. از مکانیک بابت دستمزدش حداقل 7 روز گارانتی بخواهید تا وقتی دوباره خواست تغییری در سیم کلاچ ایجاد کنه هزینه جدیدی از شما نگیره.

  26. سلام اینکه گفتید گیربکس هم سرویس بشه موقع تعویض دیسک و صفحه دقیقا یعنی چی؟ چی را باید عوض کرد؟

    1. سلام دوست عزیزم. بعضی مکانیکها وقتی ازشون میخواهید که صفحه کلاچ رو براتون تعویض کنند، متاسفانه فقط همون کار رو میکنند و نمیان به قطعات دیگر گیربکس توجه کنند و اگر عیبی دارند بررسی و برطرف کنند. منظور از سرویس این هست که چون شما زمان گذاشتید و برای تعویض صفحه کلاچ، گیربکس باز میشود پس از مکانیک بخواهید همه اجزای دیگر را تا جای ممکن بررسی کند و در صورت نیاز تعمییر و تعویض کند. برای مثال اگر گیربکس شما میخونه و صدا میده از مکانیک بخواهید که مشکل رو بررسی کنه. یا بخواهید که میل ماهک، چرخ دنده و دیگر موارد رو هم بررسی کنه. تا زمانی که گیربکس بازه اینارو از مکانیک بخواهید چراکه وقتی گیربکس بسته شد دیگر برای بررسی جدید محتمل هزینه بیشتری میشوید.

      1. خودم باز کردم میخام دیسک و صفحه عوض ‌کنم ماشین تیبا ۹۱ یعنی میفرمایید گیربکس را بردارم ببرم پیش مکانیک نشونش بدم اگه عیبی داره گیربکس تعمیر کنه؟

        1. اگر تا قبل از تعویض صفحه کلاچ مشکلی از گیربکس بروز نداده و فقط مشکل دیسک و صفحه بوده الزامی نیست که گیربکس رو پیش مکانیک ببرید تا بررسی و رفع کنه. اما اگر خودرو بجز صعف صفحه کلاچ مشکلات دیگری داشته بهتره بدید تا مکانیک براتون بررسیش کنه. برای مثال روغن ریزی شدید، بد جا رفتن دنده‌ها، خوندن روی دنده های 3 و 4 و مشکلات دیگر…

          1. یه کم بعضی اوقات مخصوصا دنده عقب بد جا میرفت
            همش به خاطر دیسک و صفحه نیست؟
            با این اوصاف فکر کنم گیربکس ببرم پیش مکانیک بهتره درسته؟

          2. بله بردن گیربکس پیش مکانیک «معتبر» و بررسی آن باعث میشه تا چندین سال شما دیگر نیاز به بازکردن گیربکس و رفع عیب آن نداشته باشید. البته بد جا رفتن دنده عقب گه گاهی در خودروهای ایرانی زیاده و با تنظیم سیم کلاچ و بعضی مواقع روغن گیربکس قابل رفعه. و خرابی دیسک و صفحه هم میتونه روی بد جا رفتن دنده عقب قابل تاثیر باشه.

  27. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بلاگ دکی کارز