5 تا از مهمترین علائم خرابی کویل + آموزش تست خرابی

5 تا از مهمترین علائم خرابی کویل + آموزش تست خرابی

ادمین دُکی کارز 1 دیدگاه

علائم خرابی کویل یکی از سوالات پر تکراری بود که خیلی از کاربران دکی کارز از ما داشتند. در این پست کاربردی به بررسی علائم خرابی کویل و همچنین نحوه تست خرابی کویل آشنا خواهید شد.

قبل از اینکه به بررسی علائم خرابی کویل بپردازیم، بیاید ببینیم وظیفه و کارکرد این قطعه یعنی کویل به چه صورت است؟ اصلا این قطعه برای خودروی ما چه کار میکند؟ ما به طور خیلی ساده و صریح در زیر کویل را شرح داده‌ایم:

همچنین بخوانید:

ثبت نام لاستیک دولتی

وظیفه کویل

کویل به عنوان ترانسفورماتور (تبدیل کننده) الکتریکی جمع و جور در خودرو شناخته می شود. هدف کویل این است که جریان ضعیف 12 ولت را که معمولاً در باتری خودرو وجود دارد را گرفته و آن را به ولتاژ بسیار بیشتری تبدیل کنند که برای احتراق (جرقه) سوخت و روشن شدن موتور مورد نیاز است.

هر شمع در خودرو دارای یک کویل منحصر به فرد خود است. کویل یا به صورت فیزیکی با سیم به شمع متصل است مانند کویل پراید یا بدون استفاده از سیم در بالای شمع بصورت مستقمیم قرار می گیرد مانند کویل 206.

شمع به حدود 15000 تا 20000 ولت برق نیاز دارد تا یک جرقه الکتریکی ایجاد کند که می تواند سوخت را مشتعل کند. اگر کویل های احتراق قوی ندارید، مصرف سوخت افزایش میباید و در نهایت به خرابی موتور منجر می شود. از این رو بایستی علائم خرابی کویل را جدی گرفت.

توجه به این نکته ضروری است که خرابی کویل نیز می تواند مربوط به یک باتری ولتاژ پایین یا ولتاژ غیر عادی بالا باشد. خرابی باتری باعث ایجاد طیف وسیعی از مشکلات دیگر در موتور خودرو می شود و تعویض باتری با یک باتری سالم میتواند طیف وسیعی از مشکلات خودرو را برطرف کند و مشکل از خرابی کویل نباشد.

همچنین بخوانید:

علت کاهش شتاب ماشین

بسیاری از باتری های موجود در خودروهای قدیمی تر به سادگی می توانند با افزایش عمر خراب شوند و یکی از نشانه های خرابی باتری این است که اگر در زمان شارژ کامل باتری حداقل 12.65 ولت را نداشته نباشد. باتری خودرو خراب است.

وظیفه کویل در خودرو

علائم خرابی کویل

از آنجایی که اکثر خودروها 4 سیلندر هستند، این خودروها دارای 4 کویل هستند، که این کویل ها می‌توانند به هم چسبیده یا از هم جدا باشند. حال به بررسی و اعلام علائم خرابی کویل ماشین میپردازیم.

1- خودرو به خوبی روشن نمیشود

مشکل در راه اندازی موتور خودرو می تواند نشان دهنده وجود مشکل در کویل شما باشد. همانطور که در بالا توضیح داده شد، اکثر موتورهای مدرن دارای چندین کویل احتراق هستند. اگر چندین کویل خراب دارید، ممکن است جرقه زنی معیوب باشد و در راه اندازی موتور مشکل داشته باشید. البته تعدادی از مشکلات مختلف وجود دارد که می تواند راه اندازی موتور را با مشکل مواجه کند، بنابراین مشکل در راه اندازی موتور به تنهایی برای تأیید علائم خرابی کویل کافی نیست.

همچنین بخوانید:

عمر مفید لاستیک

2- خاموشی ناگهانی خودرو

اگر خودرو شما در حالت ایستاده یا هنگامی که ناگهان متوقف می شوید یا شتاب میگیرید دچار مشکل می شود یا خاموش می شود، ممکن است مشکل از کویل شما باشد. عطسه یا همان سرفه موتور خودرو  که سر و صدای زیاد دارد و همچنین با لرزش شدید هم همراه است میتواند از علائم خرابی کویل باشد. علت این است که کویل به درستی کار نمیکند و احتراق ناقص صورت میگیرد. البته این موضوع از شمع خودرو نیز میتواند باشد.

هنگامی که موتور تحت فشار است، احتمال احتراق ناقص بیشتر است و می تواند آلایندگی ایجاد کنند. به همین دلیل است که افزایش گازهای گلخانه ای و بوی گاز ناشی از اگزوز از علائم خرابی کویل است. اما دقت کنید که علائم دیگری نیز شبیه این علائم هستند و نباید فورا سراغ کویل رفت.

همچنین بخوانید:

علائم خرابی کاتالیزور

3- مصرف سوخت غیرعادی

از دیگر علائم خرابی کویل در خودرو، مصرف سوخت غیر متعارف خودرو است. اگر متوجه شدید که خودرو کمتر از مسافت همیشگی را با یک باک بنزین طی میکند میتوانید این را جز علائم خرابی کویل به حساب آورید.

این امر به این دلیل اتفاق می افتد که وقتی شمع های شما از قدرت کافی برخوردار نیستند (به دلیل خرابی کویل) ، سیستم سعی می کند با تزریق سوخت بیشتر  قدرت را جبران کند.

همچنین بخوانید:

علت افزاش مصرف سوخت ماشین

مصرف سوخت ضعیف نیز می تواند ناشی از خرابی سنسور MAF یا فیلتر کثیف موتور باشد، بنابراین این مسائل احتمالی نیز باید رد شوند تا به علائم خرابی کویل برسید.

4- روشن شدن چراغ چک

چراغ چک موتور طوری طراحی شده است که به شما بگوید مشکلی در موتور وجود دارد. اگر با کویل خراب رانندگی می کنید، چراغ چک موتور شما احتمالا روشن میشود. هرگز نباید چراغ چک موتور را نادیده بگیرید، اما مانند سایر علائم مورد بحث ما، چراغ چک موتور می تواند ناشی از مشکلات مختلف دیگر موتور هم باشد.

همچنین بخوانید:

آب رادیاتور | نحوه تعویض آب رادیاتور + رنگ آب رادیاتور

ساده ترین راه برای فهمیدن علت روشن شدن چراغ چک خودرو، دستگاه زدن به خودرو است که ما آن را در ایران دستگاه دیاگ مینامیم.

5- قدرت پایین ماشین و ریپ زدن

قدرت پایین موتور و ریپ زدن ماشین یکی دیگر از علائم خرابی کویل است. همانطور که گفته شد کویل برق جرقه زنی محفطه احتراق را تامین می‌کند..

تست خرابی کویل و علائم خرابی

انواع کویل در خودرو

انواع مختلفی از کویل های احتراق وجود دارد که هنگام بروز علائم خرابی کویل باید از آنها مطلع باشید. به عنوان مثال، در اینجا سه نوع کویل مختلف وجود دارد:

  •  (COP)
  • کویل نزدیک (CNP)
  • کویل در هر سیلندر (CPC)

رایج ترین سیستم، با چندین کویل، Coil-On-Plug (COP) است. در هر سیلندر یک کویل وجود دارد که هر کویل به یک شمع وصل شده است. مانند کویل پژو 206. در برخی خودروها نیز کویل ها بوسیله سیم های کوتاه (وایر شمع) به شمع وصل شده اند. این نوع کوئل نیز از نوع CNP است مانند کویل پژو 405 و پراید.

بسته به این که کویل COP یا CNP دارید، باید اشکال کویل را به روش های مختلف بررسی کنید ، همانطور که در قسمت بعدی توضیح خواهیم داد.

همچنین بخوانید:

علائم تمام شدن صفحه کلاچ

تست خرابی کویل

تست خرابی کویل توسط خودتان میتواند بسیار خطرناک باشد. این پست فقط برای هدف اطلاع رسانی است. اگر نمی دانید چگونه با خیال راحت کویل را آزمایش کنید، باید از یک متخصص واجد شرایط کمک بگیرید.

همانطور که گفته شد در وهله اول میتوانید از دستگاه دیاگ کمک بگیرید. اما راه دیگر به شرح زیر است:

برای اکثر انواع دیگر تست های سالم یا خرابی کویل، شما باید نگاهی فیزیکی به خود کویل بیندازید. محل کویل در هر وسیله نقلیه متفاوت است، بنابراین دفترچه راهنمای خودرو خود را بررسی کنید.

هنگامی که کویل خود را پیدا کردید، می توانید به دنبال علائم واضح آسیب باشید. ساده ترین قسمت، بررسی سیم کشی کویل است. اگر هر یک از سیم ها آسیب دیده یا خراب شده باشد، این می تواند منشا مشکلات کویل شما باشد. می توانید هر کویل را از موتور خارج کرده و علائم آسیب را از نزدیک بررسی کنید. مایعات می توانند به کویل آسیب برسانند، بنابراین به علائم رطوبت توجه زیادی داشته باشید.

اگرکویل CNP (پژو 405، پراید…)دارید، می توانید آزمایش دیگری انجام دهید. برای انجام این آزمایش باید از ابزارهای عایق و از دستکش های لاستیکی ضخیم استفاده کنید. چراکه برق 20 هزار ولت شوخی بردار نیست!

همچنین بخوانید:

علائم تمام شدن لنت ترمز

  • موتور اتومبیل خود را خاموش کنید.
  • وایر شمع را بیرون بکشید.
  • یک شمع جدید به سر وایر شمع وصل کنید.
  • با استفاده از ابزار مناسب، فیوز پمپ بنزین را قطع کنید تا از بروز احتمال آتش سوزی جلوگیری شود.
  • همچان که دستکش در دست دارید، قسمت رزوه شمع را روی قسمتی از فلز موتور نگه دارید.
  • موتور را استارت بزنید.

پس از استارت خوردن خودرو، باید جرقه های آبی را در امتداد فاصله شمع ببینید. اگر می توانید جرقه های آبی مشاهده کنید، این نشان می دهد که کویل شما به درستی کار می کند. اگر جرقه های آبی نمی بینید یا جرقه های نارنجی می بینید، این میتواند از علائم خرابی کویل باشد، پس از انجام تست و بررسی علائم خرابی کویل قطعات را به جای خود برگردانید.

در این پست سعی شد مهمترین علائم خرابی کویل خودرو بررسی شود. اگر نظری دارید برای ما کامنت کنید. دیدگاه شما درباره علائم خرابی کویل خودرو چیست؟ با دکی کارز در ارتباط باشید.

کمک گرفته از cartreatments

به مکالمه بپیوندید

1 نظر

  1. سلام و خسته نباشید و ممنون از سایت خوبتون
    من ۲۰۶ اس دی تی۵ دارم که یه مدتی موقعی که موتور ماشین روشن میکردم چراغ چک روشن میشد و شروع ب ریپ زدن میکرد . دستگاه دیاگ هم خطای احتراق سیلندر ۳ نشون میداد . کویل رو عوض کردم ی مدتی خوب بود ولی الان دوباره هرزگاهی همین اتفاق میفته(اول فک کردم بخاطر سرماس ولی تابستون هم چندبار این اتفاق افتاد مخصوصا مواقعی ک بیشتر سربالایی رانندگی میکردم و موتور تحت فشار بود … دوباره کویل رو باید عوض کنم ؟ یا مشکل از جای دیگه ای میتونه باشه

  2. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بلاگ دکی کارز