علائم و نشانه های تمام شدن و تعویض لنت ترمز

علائم و نشانه های تمام شدن و تعویض لنت ترمز

ادمین 5 دیدگاه

علائم تمام شدن لنت ترمز یکی از مهم‌ترین علائم و نشانه‌هایی است که در خودرو باید آن را در نظر بگیریم.

لنت ترمز خودرو یکی از مهمترین قطعات خودرو محسوب می‌شود. لنت ترمز یک قطعه یدکی مصرفی در خودرو محسوب می‌شود و باید تقریبا هر 15 کیلومتر آن را بررسی کرد. البته لنت ترمز قطعه‌ای نیست که هر 15 هزار کیلومتر نیاز به تعویض داشته باشد بلکه از آنجایی که لنت ترمز یکی از مهمترین موارد ایمنی خودرو است نیاز است که به خوبی از آن مراقبت و نگهداری شود.

اطمینان از عملکرد صحیح لنت ترمز خودرو و تشخیص علائم آن تاثیر بسیار مهم در خودروی شما دارد. اینکه شما بتوانید به موقع تشخیص دهید که کی زمان تعویض لنت فرا رسیده و علائم تمام شدن لنت ترمز را تشخیص دهید، بسیار در کارکرد و کیفیت رانندگی شما تاثیر مستقیمی دارد. و حتی تشخیص علائم تمام شدن لنت ترمز از جان شما و خانواده‌تان نیز مواظب می‌کند و شما را از خظر تصادف نجات دهد.

خودروسازها از 2 سیستم برای لنت ترمز خودرو استفاده می‌کنند، اما در قرن 21 و دنیای مدرن کنونی همه خودروسازها از سیستم لنت ترمز دیسکی برای چرخ جلو استفاده می‌کنند. و ما علائم تمام شدن لنت ترمز خودرو برای سیستم دیسکی بررسی می‎‌کنیم. اما این نشانه ها و علائم برای ترمزهای کفشکی هم صدق می‌کنند.

همانطور که به خوبی هم می‌دانید، سیستم لنت ترمز به این صورت عمل می‌کند که وقتی پای خود را روی پدل ترمز فشار می‌دهید، کفشک لنت با دیسک یا دارم درگیر می‌شود. و این درگیری باعث می‌شود، سرعت خودرو کاهش یابد و اصطحکاک ایجاد شود. لنت ترمز از موارد ساخته می‌شود که به مقدار کم دچار سایش شود و از ضخامت آن کم شود.

علائم تمام شدن لنت ترمز در صورت بازکردن چرخ خودرو

اگر چرخ خودرو را بازکرده‌اید، ساده‎‌ترین نشانه برای تمام شدن و تعویض لنت ترمز خودرو این هست که ضخامت لنت ترمز را اندازه گیری کنید. اندازه گیری ضخامت لنت ترمز ساده ترین و آسان ترین روش برای علائم و نشانه تمام شدن و تعویض لنت هست. پس کافیه فقط چرخ خودرو را باز کنید و ضخامت لنت ترمز را بسنجید. البته این مورد فقط در سیستم لنت ترمز دیسکی صدق می‌کند.

  • ضخامت لنت ترمز نباید از 1 اینچ ( 7 میلی متر) کمتر باشد. اگر کمتر بود این نشانه صریح‌ترین نشانه تمام شدن لنت ترمز خودرو هست.

لنت ترمز خودرو را می‌توان مهم‌ترین قطعه یدکی خودرو دانست چراکه بدون ترمز حرکت با خودرو کاملا ریسک است. در این پست متفاوت نشانه‌هایی را بیان کردیم که بدون باز کردن چرخ خودرو کاملا مشهود هستند و فقط کافیست کمی دقت کنید تا متوجه شوید لنت تمام شده است یا خیر و علائم را مشاهده کنید. نشانه‌های زیادی را می‌توان برای زمان و نشانه تعویض لنت ترمز خودرو نام برد اما همگی کاربردی نیستد.

این نکته توجه داشته باشید قبل از پرداختن به علائم تمام شدن و تعویض لنت خودرو حتما سطح روغن ترمز را چک کنید. و اگر متوجه شدید که  لنت ترمز تمام شده و سطح روغن ترمز پایینن آمده، به مخزن روغن ترمز، روغن اضافه نکنید! چرا که بعد از تعویض لنت ترمز احتمال زیاد روغن ترمز به سطح خود بازگردد.

در این پست از دکی کارز مهم ترین موارد و نشانه‌های تعویض لنت ترمز را نام بردیم که شما بتوانید بدون نیاز به بازکردن چرخ خودرو و زمانی که سوار خودرو هستید، تشخیص دهید که آیا لنت ترمز خودرو تمام شده یا خیر. اگر تمام شده بود می‌توانید اینجا کلیک کرده و خودروی خود را انتخاب کنید. سپس از طریق آموزش‌ها لنت ترمز را تعویض کنید.

مهم‌ترین علائم تمام شدن لنت ترمز (جلو)

سوت کشیدن یکی از علائم تمام شدن لنت ترمز

1-  سوت کشیدن یکی از علائم تمام شدن لنت ترمز

صدای سوت کشیدن لنت ترمز یکی از مهم‌ترین علائم تمام شدن لنت ترمز خودرو هست که در اکثر موارد هم میشه روی این نشانه از تعویض لنت حساب باز کرد. اما یک نکته وجود داره در مورد سوت کشیدن و تعویض آن که باید بدانید.

هر صدای سوت کشیدنی نشانه تعویض لنت ترمز نیست!

صدای سوت کشیدن لنت زمانی که ترمز را فشار دهید. اگر در بین سرعت‌های 60 تا 90 شنیده شود، نشانه و علائم مهمی بر تمام شدن لنت است. بعضی موقع ممکن چون تازه لنت را خریداری کرده‌اید و در حدود 500 کیلومتر اول صدای سوت کشیدن لنت ترمز را بشنوید. پس توجه کنید صدای سوت کشیدن بین ساعت 60 – 90 نشانه‌ای بر تعویض لنت می‌تواند باشد.

صدای خِر خِر کردن یکی از علائم تمام شدن لنت ترمز

2- صدای خِر خِر کردن یکی از علائم تمام شدن لنت ترمز

نشانه دوم تعویض لنت صدای خر خر کردن لنت ترمز است. در این حالت شما وقتی پدل ترمز را بین سرعت‌های 10 – 40 کیلومتر فشار می‌دهید یک صدای خر خر از سمت چرخ‌ها شنیده می‌شود و همان طور که گفته شد این صدا یکی از نشانه‌های مهم تعویض لنت خودرو است. علت ایجاد این صدا از لنت تمام شدن زیاد لنت هست و قسمت فلزی لنت در حال تماس با دیسک خودرو هست.

3- کشیدن خودرو به چپ و راست هنگام یکی از علائم تمام شدن لنت ترمز

کشیدن خودرو به چپ و راست هنگام یکی از علائم تمام شدن لنت ترمز

نشانه سوم تمام شدن لنت ترمز، زمانی می‌تواند باشد که شما پدال ترمز را فشار دهید و خودرو به سمت چپ یا راست هدایت شود. معمولا این نشانه زمانی رخ می‌دهد که یکی از لنت‌های ترمز زیاد تر تمام شده و ضعیف تر شده است.

4- لرزش پدل هنگام ترمز یکی از علائم تمام شدن لنت ترمز

مورد چهارم از نشانه‌های تعویض و تمام شدن لنت ترمز؛ لرزش پدال ترمز هنگام ترمز کردن است. این مورد زمانی رخ می‌دهد که لنت ترمز بیش از حد تمام شده و در عملکرد ABS نیز تاثیر می‌گذارد. در حالت معمولی در خودروهای ABS ایرانی هنگام ترمز پدال کمی لرزش دارد، اما این نوع لرزشی که ما بیان کردیم با لرزش معمولی ABS متفاوت‌تر است و شدت آن از لرزش ABS بیشتر است.

5- مورد 5 برای نشانه های تعویض را شما بگید؟

در این پست سعی شد در قالب ویدیو و نوشته شما رو راهنمایی کنیم تا نشانه‌های تعویض لنت را تشخیص دهید.

مواد تشکیل دهنده و انواع لنت ترمز

انواع لنت ترمز بر اساس مواد تشکیل دهنده: لنت های ترمز از چه موادی ساخته می شوند ؟

۱- لنت ترمز آزبست


آزبست، قدیمی ترین ماده ای است که در آسترهای کلاچ، مورد استفاده قرار می گیرد زیرا دارای مقاومت بالا در برابر حرارت بوده و از اصطکاک بسیار عالی برخوردار می باشد، اما از آنجا که آزبست، سرطان زا است و خطرات آلایندگی و بهداشتی آتی دارد، در تولید مواد لنت ترمز، دیگر از مواد آزبست استفاده نمی شود.

۲- لنت ترمز مواد غیر فلزی

به طور کلی به مواد کامپوزیتی متشکل از سلولز، شیشه پخته شده و پلی اورتان معطر، اشاره دارد. امروزه جهت تولید مواد لنت ترمز، از غیر فلزات استقبال مناسبی نمی شود، اگرچه مواد غیرفلزی موجب ایجاد خراش روی روتور نمی شوند، اما معمولاً مقدار زیادی گرده تولید می کنند، لذا در صورت نیاز به استفاده از آن در پروسه تولید لنت ترمز، عمر و مقاومت آنها بایست بهبود یابد.

۳-  لنت ترمز ماده نیمه فلزی

ماده های نیمه فلزی مورد استفاده در تولید لنت های ترمز، از فلزهای متخلخل مختلف و مواد مصنوعی تشکیل شده است. ماندگاری این گونه مواد، طولانی مدت بوده و از آنها به عنوان بوش استفاده می شوند. در شرایط دمای بالا، دارای مقاومت عالی در برابر سایش بوده (> 200 ℃) و مقاومت بهتری در برابر تغییر رنگ نسبت به مواد غیر فلزی دارند. در اثر استفاده از این مواد، سایش روتور شدیدتر خواهد بود و توانایی ترمزگیری با مواد نیمه فلزی، بدتر خواهد شد.

۴-  لنت ترمز تمام فلز

معمولاً از فلزات آهنی و غیر آهنی، الیاف غیر آلی و آلی، روان کننده های حاوی مقدار زیادی کربن و گوگرد ساخته می شوند. مواد مورد استفاده برای بوش ها، عمدتا فولاد و فولاد با ضریب اصطکاک بالا (۰٫۵۰ ~ ۰٫۳۸) می باشد. لنت ترمز متشکله از بوش تمام فلزی، عمر طولانی تری دارد اما روتور نیز با جدیت بیشتری فرسوده می شود و سر و صدای زیادی ایجاد می کند.

۵- لنت ترمز مواد آلی

بیشتر پوششهای آلی مورد استفاده در حال حاضر، مواد کامپوزیتی مانند الیاف یا سلولز آمیخته به رزینهای آلی هستند و مواد روان کننده و اصلاح کننده مختلفی به جهت بهبود عملکرد مواد آلی، به کامپوزیت لنت ترمز اضافه می شوند. پوشش ترمز با مواد آلی، ضریب اصطکاک بالایی دارد. (۰٫۴۰ ~ ۰٫۴۰) در دمای پایین تر (<200 ° = “” c) ،

۶-  لنت ترمز آرامید

آرامید نسبت به پوشش آلی فوق الذکر، مقاومت بهتری دارد و مواد نایلونی بدست آمده از اتصال فیبرهای کوتاه، از خواص اصطکاک خوبی برخوردار است. اگرچه آرامید بسیار قدرتمند است، اما به شرایط محیط بسیار حساس است. مقدار کمی چربی باعث کاهش عمر بوش آرامید می شود.

۷-  لنت ترمز آهن پخته شده

مواد فلزی پودر شده در یک دستگاه آسیاب ریخته شده و تحت درجه حرارت و فشار بالا، ذوب می شوند. بسیاری از فلزات را می توان به عنوان لنت کلاچ، پخت کرد، اما متداول ترین آنها آهن می باشد. بزرگترین مزیت دیسک آهن پخته شده، این است که هم قابلیت ضد لغزش داشته و هم ضریب اصطکاک بسیار مناسبی ایجاد می کند و آن را بعنوان ماده ای بسیار ایده آل برای لنت ترمز تبدیل کرده است. اما آنچه در مقابل این مزیتها قرار می گیرد این است که وزن آهن سنگین بوده و از مقاومت ضعیفی در برابر سایش، برخوردار می باشد.

۸-  لنت ترمز ماده کربن

مواد کربنی موادی هستند که در سالهای اخیر تولید شده اند و از آنها بعنوان یک فناوری جدیدی در جهت پیشرفت و توسعه بوشهای کلاچ نام برده می شوند.  بوشهای کربنی سبک، دارای مقاومت بالا در برابر حرارت بوده و می توانند در دمای بالای ۸۰۰ ~ ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد مقاومت کنند. خصوصیات اصطکاک مواد کربنی را می توان با افزودن اصلاح کننده های اصطکاک، افزایش داد چرا که دارای چشم اندازهای خوبی برای کاربرد در صنعت تولید لنت ترمز می باشند.

اگر سوالی داشتید می‌توانید در همین صفحه برای ما کامنت کنید تا پاسخ خود را دریافت کنید. در این مقاله سعی شد مهم‌ترین علائم و نشانه‌های تعویض و تمام شدن لنت ترمز بیان شود.

به مکالمه بپیوندید
  1. blank
  2. blank
  3. blank

5 نظر

  1. با سلام و عرض ادب
    درخواست ویدئو آموزشی برای تعویض کاسه چراغ ماشین پژو پارس ای ال ایکس را دارم. (کاسه چراغ نه لامپ) ممنونم و سپاس

  2. علت صدای جیرجیر چرخ جلو که با گرفتن مختصر کلاج برطرف میشه و بع از راه کردن دوباره میاد و هنگام حرکت هم در ابتدا صدا جیر جیر میاد با صدای بلندتر . ممنون میشم راهنمایی کنید. با تعویض پلوس جلو دوطرف و بلبرنگ و پلوس هم باز صدا هست. گفتم این هم گفته باشم . بازم تشکر

    1. سلام علی جان. اگر به مکانیکی که پلوس و بلبرینگ را تعویض و بررسی کرده از دانشش اطمینان دارید و چرخ هم بررسی شده. توصیه می‌کنم سیم کلاچ بدید چک کنند. اگر بازهم درست نشد. وارد یک خیابان بشید با سرعت حدود 80 کیلومتر خودرو را خلاص کنید. گوش بدید، ببینید صدا اضافی از خودرو داده میشه یانه. اگر صدا شنیدید باز باید پلوس و بلبرینگ را بررسی کنید. اگر در شهری هستید که زیاد گرد و خاک داره یا زیاد به جاده‌های خاکی گذر می‌کنید. خاک هم در کارکرد این قطعات تاثیر داره و خرابشون می‌کنه.

  3. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بلاگ دکی کارز