زمان تعویض روغن گیربکس + انواع و 3 نکته خرید

زمان تعویض روغن گیربکس + انواع و 3 نکته خرید

ادمین بدون دیدگاه

بعد از موتور خودرو، گیربکس را می‌توان مهمترین عضو خودرو دانست، چراکه بدون گیربکس خودرو حرکت نمی‌کند. در این مقاله کاربردی از دکی کارز به صورت مفصل درباره؛ روغن گیربکس، زمان تعویض روغن گیربکس استانداردهای روغن گیربکس، راهنمای خرید روغن گیربکس و اصلا اینکه اصلا روغن گیربکس مناسب خودروی شما چیست صحبت خواهیم کرد.

روغن گیربکس

نبود یک روان کننده مناسب در گیربکس خودرو، باعث خسارت به جعبه دنده خودرو، این روان کننده که آن را روغن گیربکس یا همان واسکازین می‌نامیم  نقشی بسیار حیاتی در سلامت گیربکس دارد. روغن گیربکس باعث خنک شدن گیربکس و همچنین عملکرد قطعات موجود در گیربکس می‌شود.

سیستم های چرخ دنده‌ای در اتومبیل به دلیل فلزی بودن و تماس زیادی که با هم برقرار می‌کنند بسیار حرارت تولید می‌کنند و به طور پیوسته در معرض سایش هستند. روغن گیربکس با کاهش اصطکاک و انتقال حرارت از آنها به محافظت از این قطعات متحرک کمک می کند. تعویض دوره ای روغن گیربکس اتومبیل، بسیار ضروری است و باعث افزایش طول عمر گیربکس خودرو می شود و به شما کمک می کند از تعمیرات پرهزینه احتمالی جلوگیری شود.

اهمیت روغن گیربکس

روغن گیربکس یک روان کننده است که برای استفاده در گیربکس اتومات، گیربکس دستی، دیفرانسیل، گیربکس و جعبه های انتقال قدرت در ماشین یا کامیون طراحی شده است. روغن گیربکس کمک می کند تا گیربکس شما به راحتی کار کند. مهمتر از همه، روغن گیربکس به محافظت از اجزای داخلی مهم در سیستم دنده خودرو در برابر آسیب و گرما کمک می کند.

روانکاری نامناسب می تواند منجر به ساییدگی، خوردگی، خراشیدگی و سوراخ شدن اجزای مهم در گیربکس شود. این خرابی می تواند عملکرد خودرو شما را به خطر بیندازد و در نهایت منجر به تعمیرات پرهزینه شود. روغن واسکازین و روغن موتور یکسان نیستند و به هیچ عنوان قابل استفاده به جای یکدیگر نیستند. روغن دنده به طور خاص برای استفاده در چرخ دنده‌های فرمولیزه شده است. و روغن موتور برای موتور خودرو.

عدم تعویض به موقع روغن گیربکس (واسکازین)

اگر روغن گیربکس خود را مطابق برنامه پیشنهادی توصیه شده توسط شرکت سازنده خودرو  تعویض نکنید، ممکن است به گیربکس خودرو و سایر سیستم های دنده خودرو آسیب جدی وارد کنید. این می تواند به معنی تعویض قطعات و تعمیر گیربکس با هزینه قابل توجه باشد. هزینه‌ای حدود 3- 10 میلیون تومان.

روغن گیربکس با گذشت زمان خراب می شود و تاثیر روان کنندگی آن کاهش می‎‌یابد. گیربکس های دستی و دیگر سیستم‌های دنده‌ای با تماس زیاد فلز روی فلز کار می کنند. اصطکاک طبیعی این قطعات متحرک را خرد کرده و ذرات کوچک فلزی به آرامی در روغن گیربکس مخلوط می‌شوند. این عوامل سرانجام کیفیت روغن کاری روغن گیربکس را کاهش می‌دهند، بنابراین اگر روغن گیربکس شما به صورت دوره ای تخلیه و تعویض نشود، عمر گیربکس شما را به شدت کوتاه می کند.

 

زمان تعویض روغن گیربکس

زمان تعویض روغن گیربکس

برای اینکه به زمان تعویض روغن گیربکس خود پی ببرید ابتدا سری به دفترچه راهنمای خودروی خود بزنید، اما اگر با ماشین خود در شرایط عادی و نرمال رانندگی می کنید، باید روغن گیربکس خود را هر 48،000 تا 80،000 کیلومتر (30،000 تا 50،000 مایل) برای گیربکس اتوماتیک و 96،000 تا 160،000 کیلومتر تعویض کنید. برای یک گیربکس دستی اگر به طور مرتب ماشین خود را در معرض شرایط شدید مانند بکسل یا رانندگی در گل و لای و بار سنگین قرار می دهید  ممکن است لازم باشد روغن گیربکس خود را هر 24000 کیلومتر تعویض کنید.

علائم تعویض روغن گیربکس خودرو

هنگام تعویض دنده به نحوه انتقال قدرت خودرو توجه کنید. می لغزد یا ضربه می‌زند؟ بوی سوختن عجیب یا صدای خرد شدن نیز نشانه هایی است برای تعویض روغن گیربکس خودرو. بد جا رفتن و رنگ بیش از حد تیره روغن گیربکس نشانه‌ای برای تعویض آن است. رنگ گیربکس به طور معمولا به رنگ عسلی و مایل به قهوه‌ای روشن است.

مهم‌ترین ویژگی‌های که برای خرید یک روغن گیربکس خودرو باید در نظر بگیریم

به منظور انتخاب بهترین روان کننده برای مجموعه گیربکس خودرو، معیارهای زیر باید رعایت شود:

  • ویسکوزیته: اغلب به عنوان مهمترین خاصیت روغن گیربکس نامیده می شود.
  • مواد افزودنی:  افزودنی مورد استفاده در روغن گیربکس، طبقه بندی عمومی روغن گیربکس را تعیین می کند و بر ویژگی های عملکردی مختلف کلیدی در شرایط کاری مختلف تأثیر می گذارد.
  • نوع روغن پایه: نوع روغن پایه مورد استفاده باید با شرایط کارکرد، نوع گیربکس (دستی یا اتومات) و سایر عوامل دیگر تعیین شود.

شاخص ویسکوزیته روغن گیربکس

مانند هر روغن مخصوص دیگر سیستم‌ها، روغن گیربکس ها نیز دارای سیستم درجه بندی خاص خود هستند.

دو سیستم درجه بندی جداگانه برای روغن های گیربکس وجود دارد.

برای روغن های گیربکس‌های در سراسر جهان استفاده می‌شوند، دو مجموعه استاندارد وجود دارد. مواردی که برای استفاده در گیربکس‌ها در نظر گرفته شده اند طبق استانداردهای SAE درجه بندی می شوند. برای مثال، ممکن است روغن گیربکس 80W-90 یا روغن گیربکس 75W-140 را در قفسه‌های تعوضی روغنی مشاهده کرده باشید.

شاخص SAE در روغن گیربکس

مشابه روغن موتور، خواندن این اعداد روی قوطی روغن گیربکس بسیار آسان است. در اصل، شماره 2 رقمی، قبل از W، عملکرد روغن گیربکس در 0 درجه سانتی گراد است و عدد 2 رقمی بعد از W بیانگر عملکرد آن را در 100 درجه سانتی گراد  را بیان می‌کند.

شاخص ISO در روغن گیربکس

درچه بندی ISO بین المللی بر اساس استانداردهای روغن‌های مورد استفاده در صنعت توافق شده است. برای مثال ISO 68 در 67.5cSt در دمای 40 درجه سانتی گراد عمل می کند. خواندن گریدبندی ISO بسیار آسان تر است، زیرا با سنسیته های ویسکوزیته یک ماده در دمای 40 درجه سانتی گراد گره خورده است. این اعداد دقیق نیستد اما اطلاعات خوبی به ما می‌رسانند. البته شاخص ISO کمتر استفاده می‌‎شود.

شاخص API در روغن گیربکس

انستیتوی نفت آمریکا (API) بر اساس عملکرد کلی، روغن‌های گیربکس را درجه بندی می کند و روغن های گیربکس درجه GL-4 و GL-5 رایج ترین نوع روغن‌های گیربکس در بازار هستند. اکثر خودروها به روغن گیربکس GL – 4 نیاز دارند. خودروهای سنگین یا با عملکرد بالا و سنگین، مانند کامیون‌ها و خودروهای اسپرت ممکن است به روغن گیربکس GL – 5 نیاز داشته باشند.

روغن گیربکس GL-1

اینروغن گیربکس‌ها در درجه اول برای گیربکس های دستی کم استفاده طراحی شده اند. آنها معمولاً در شرایط فشار کم کار می کنند که فقط به حداقل افزودنی ها نیاز است.

روغن گیربکس GL-2

این روغن های گیربکس برای گیربکس‌های حلزونی استفاده می شوند و می توانند افزودنی های اضافی را علاوه بر آنچه در روغن های GL-1 مجاز است، داشته باشند. البته این نوع روغن گیربکس هنوز مجاز به استفاده از افزودنیهای فشار قوی نیست.

روغن گیربکس GL-3

این روغن‌ها برای گیربکس های دندع دستی استفاده می شوند که در آن کیفیت روغن GL-1 یا GL-2 کافی نخواهد بود ، اما به مقدار بار مورد نیاز یک روغن GL-4 نیاز ندارند. آنها معمولاً برای گیربکس های دستی استفاده می شوند که در شرایط متوسط ​​تا شدید کار می کنند.

روغن گیربکس GL-4

این روغن گیربکس‌ها دارای سطح متوسطی از افزودنی‌های فشار شدید هستند و رایج ترین روغن گیربکس در جهان هستند. اکثر سیستم‌های انتقال قدرت از این نوع روغن استفاده می کنند.

روغن گیربکس GL-5

این روغن گیربکس‌ها دارای میزان زیادی از افزودنی های فشار شدید هستند. آنها در درجه اول با چرخ دنده های هیپوئید و سایر سیستم های چرخ ‌دنده‌ای حمال در شرایط بسیار سنگین استفاده می‌شوند.

تفاوت روغن گیربکس 75w90 و 80w90 در چیست؟

روغن گیربکس 75W90

روغن گیربکس 75W-90 در شرایط فشار شدید استفاده می شود و برای گیربکس‌های لغزش محدود و استفاده در آب و هوای سردتر توصیه می شود.

روغن گیربکس 80W90

روغن دنده 80W-90 را می توان در شرایط فشار شدید و به عنوان روان کننده برای گیربکس های دستی غیرهمسان در کامیون ها یا اتوبوس های سنگین استفاده کرد. این روغن گیربکس برای گیربکس‌های معمولی و لغزش محدود توصیه می شود.

یکی از سوالات که زیاد می‌پرسند این است که تفاوت واسکازین با روغن گیربکس خودرو چیست؟ پاسخ این سوال این است که؛ واسکازین که واژه‌ی روسی است در اصل همان روغن گیربکس خودرو است. اما به واژه توجه کنید که روغن گیربکس مخصوص خودرو. چراکه ما روغن گیربکس‌ (جعبه دنده) های زیادی در صنایع مختلف داریم که همگی از چرخ دنده استفاده می‌کنند که نیاز روغن دارند اما نه روغن گیربکس خودرو (واسکازین).

همان طور که گفته شد، به طور ساده و صریح، روغن یک لازمه حیاتی و ضروری برای هر قطعه مکانیکی فلزی است. نبود روغن باعث داغ شدن و متلاشی شدن قطعه می‌شود و بدون روغن گیربکس عملکرد فرآیند کاملا متوقف میشود.

روغن گیربکس (واسکازین) باعث می‌شود، این قطعان خنک شوند و برای مدت طولانی دوام داشته باشند. قطعات فلزی کنار هم اصطحکاک ایجاد می‌کند، مخصوصا اگر از توع چرخ دنده باشند، پس اهمیت روغن گیربکس مناسب در ماشین را به هیچ عنوان دست کم نگیرید!

نتیجه بر روغن گیربکس خودرو

در این مقاله سعی شد به طور کامل راجب روغن گیربکس خودرو صحبت شود. پس همانطور که گفته شد نکاتی که برای زمان تعویض روغن گیربکس و همچنین نکاتی که پیرامون زمان تعویض روغن گیربکس گفته شد را جدی بگیرید. اگر سوالی راجب روغن گیربکس خودرو داشتید می‌توانید در همین پست برای ما کامنت کنید در اسرعت وقت پاسخ می‌دهیم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بلاگ دکی کارز