خرید لاستیک مناسب برای خودرو

خرید لاستیک مناسب برای خودرو

admin بدون دیدگاه

برای خرید یه لاستیک باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

 از این بعد وقتی میخوایم لاستیک خرید کنیم،باید بدونیم چی میخوایم بخریم.اصلا وقتی میخوای یچیزیو بخری و کلی اطلاعاتت تو اون زمینه بالاس و سر درمیاری یه حس اعتماد به نفس هم بهت دست میده.

همانطور که از عنوان هم مشخص است اینبار در سری مقالات«دکی کارز» میخواهیم راجب خرید لاستیک مناسب خودرو حرف بزنیم،مهم نیست چه مدل خودرویی دارید،نکاتی که گفته میشود برای همه گروه های خودرو صدق میکند.لاستیک خودرو جز مواردیست که باید به آن توجه زیادی داشت چون تنها عضوی که در خودرو با زمین تماس دارد تایر است.من چقدر باهوشم!

اولین موردی که برای خرید لاستیک بایستی به آن توجه کنیم،علائم روی تایر است

روی تایر پر از علائم و نوشته است،اما یه گروه اهمیت بالایی دارند ویک گروه اهمیت کمتری دارند.

علائم مهم روی لاستیک
 

علائم مهمی که موقع خرید لاستیک باید به آنها توجه کنیم:

  • سایز و  اندازه لاستیک
  • تاریخ لاستیک
  • شاخص تحمل بار
  • شاخص نهایت سرعت محتمل
  • حداکثر فشار باد تایر
  • نوع تایر براساس شرایط اقلیمی

مواردی که در بالا ذکر شد موارد مهمی است که برای خرید لاستیک نو باید به آنها توجه کنید.

سایز لاستیک اولین مورد است که برای خرید تایر باید به آن توجه کنید.چونکه بهترین لاستیک بازارهم خریده باشید اگر سایز مناسب خودرو نباشه،مفت نمی ارزد!

هریک از خوردوسازان سایز مناسب را برای اتومبیل توی دفترچه بیان کردن برای مثال:

پراید:165/65 R13

پژو:185/65 r14

سانتافه:235/55 R19

بی ام و سری5:225/55 R17

همونطور که میبینید سایز همه لاستیکها به یک صورت نوشته میشود و تفاوت فقط در اندازه هست.

سایز تایر

عدد 3رقمی سمت چپ ممیز بیانگیر پهنای لاستیک به میلیمتر است.

عدد2رقمی بعد از ممیز بیانگیر نسبت فاق لاستیک به پهنای لاسیتک است که اگر میخواهید بدستش بیارید کافیه برای مثال در پژو:185ضربدر65 تقسیم بر100 مساوی است با اندازه فاق تایر به میلیمتر،یعنی 120 میلیمتر. بعد از این ارقام شما با یک R وسایز تایر روبر میشوید.عدد کنار R  بیانگر قطر لاستیک به اینچ هست که باید سایز قطر رینگ رو بدونید تا بتونید سایز لاستیک هم انتخاب کنید

علائم روی تایر

ماجرای R….

برای این حرف معانی زیاد در نظر گرفتن مثل رینگ،rotation  و…

اما همه اینها اشتباهه.این R فقط داره   به لایه های زیرین تایر اشاره میکنه که دونوع هم بیشتر نیست یکی R ینی رادیال . یکی دیگ هم بایاس که با علامت «-» نشون میدن.که اکثرا لاستیک های امروزی از رادیال استفاده میکنند.

لاستیکهای بایاس برای خودروهای باریوخودروهایی که در شرایط سخت و غیر معمولی مثل معادن تردد دارن استفاده میشود،چون مقاومت و استهکام بالایی دارن.اما برای سرعت مناسب نیستن به همین دلیل تایرهای بایاس را در خودروهای سواری نمیبینیم.

انواع تایر براساس چینش لایه ها

گاهی اوقات هم ممکنه به شکل زیر سایز روی لاستیک نوشته شده باشه که بیشتر برای وانت و کامیونها به این صورت هست.همانطور که گفتم بیشتر برای وانتها و کامیون ها به این صورت هست اما برای اینکه اطلاعاتتون کامل باشه این روهم بهتون میگم.

12.00 R24 یا 12.00-24

اون علامت – همانطور که گفتم به معنی لاستیک بایاس هست و R  هم رادیال.

24 هم به معنای قطر تایر به اینج و 12 هم بیانگر فاق(دیواره) لاستیک به اینچ هست.

تاثیرات لاستیک پهن روی خودرو

آیا لاستیک پهن باعث افزایش مصرف سوخت میشود؟

وقتی شما از تایر که پهن تر از سایز استاندارد خودرو است استفاده می کنید،دراصل سطح تماس تایر با زمین را افزایش میدهید،این افزایش سطح تماس دارای مزیت و عیب است، که در زیر ذکرشده:

  • افزاش کنترل به خودرو و هندلینگ
  • افزایش مقاومت لاستیک در برابر وزن
  • چسبندگی بیشتر
  • ظاهر اسپرت تر به خودرو
  • افزایش فشار به جلوبندی خودرو
  • افزاش مصرف سوخت خودرو
  • کاهش فرمان پذیری و سفت شدن فرمان
  • اگر در کوچه با یک فرمون میتوانسید دور بزنید با افزایش پهنا،مجبور هستید دوبار دورفرمان کنید.
  • امکان خارج شدن خودرو از گارانتی

تاریخ تایر:

بعد از فهمیدن سایز تایر باید تایخ تایر رو بدونیم  که لاستیک تاریخ گذشته نخریم.معمولا تاریخ رو نزدیک سایز وتوی یه قسمت تورفتگی به حالت بیضی داره.

تواین قسمت شما یک عدد 4رقمی دارید مثلا:1425  یا 1720

دوعدد سمت چپ »هفته تولید شده لاستیک» و عدد 2رقمی سمت راست«سال ساخت»

مثلا همون مثال بالا ساخت تولید تایر هفته 17هم سال 2020 هست.

لاستیک را کمتر از چه تاریخی نخریم؟تاریخ انقضا دارد؟!

اگر قصد خرید تایر نو دارید،تایری که 4ماه از تاریخ تولید آن گذشته باشد نخرید.

اگر هم قصد خرید لاستیک دسته دوم دارید تایری که بیشتر از 2سال از تاریخ تولید آن گذشته باشد نخرید.

گذشته از اینچیزا توی کشور خودمون قانون سختگیرانه ای تو تاریخ لاستیک نیست ولی توی بعضی کشورهای اروپایی  تاریخ تایر بیشتر از 4سال جز نقص فنی محسوب میشه.

اما میشه لاستیکی که برای 10سال پیش هم هست رو استفاده کرد و اتفاقی نیفته ولی خب اینجوری با دست خودمون تو دل خطر میریم.تاریخ انقضای خاصی برای تایر پیشنهاد نمیدم اما خب حد معمول استفاده حدااکثری از لاستیک 5سال هست.

شاخص بار و سرعت:

بعد از دونستن اینها نوبت میرسه به شاخص بار و شاخص نهایت سرعت که سمت راست سایز تایر کنار هم نوشته میشوند.

برای مثال 77T

عدد 77بیانگر حداکثر فشار که این لاستیک میتونه تحمل کنه هست.

یعنی حداکثر تحمل فشار این تایر در حداکثر فشار باد 412 کیلو هست.

که وقتی این عدد رو ضربدر 4 میکنید،چون 4تا لاستیک  دارید،میزان حداکثر باری که خودرو میتونه تحمل کنه بدست میاد. 4*412=1650  که باید وزن خودرو وسرنشین هم حساب کنید.یعنی از همین 1650 اگر 1100کیلو وزن خودرو و سرنشینان باشه شما حداکثر 550 کیلو دیگ میتونید بار سوار کنید.اما خب کلا کارو به اینجاها نرسونید چون احتمال خطر بالاس. فقط خواستم بدونید قضیه از چه قراره.

درکنار 77 یک حرف میبینید که بیانگر نهایت سرعت هست که از A هست تا Y. برای مثال همین T یعنی حداکثر سرعت که باید با این لاستیک رفت در (شراط مطلوب و عادی (نه لاستیک پاره و داغونه آپارات،فیتیله خورده  😐) سرعت 190Km هست.

شاخص سرعت لاستیک
شاخص بار تایر

آیا شاخص بار وسرعت اهمیت دارند؟

بله شاخص سرعت و بار اهمیت دارند چرا که اگر استفاده غیر معمول از خودرو دارید باید این شاخص رو رعایت کنید،یعنی اگر  اهل سرعت هستید یا زیاد وزن سنگین بار خودرو میکنید لازم است در خرید تایر این مورد را هم در نظر بگیرید.

حداکثر فشار باد تایر:

فشار باد لاستیک تنظیم اهمیت

برای فهمیدن حداکثر فشار باد تایر 2راه داید: یکی اینکه از توی درب خودرو یا درب صندوق نگاه کنید،که این فشار برای زمانیه که شما از لاستیکه  سایز استاندارد خودرو دارید استفاده میکنید نه غیر فابریک و راه دوم روی خوده لاستیک که نوشته شده:max pressure،شما کنار این نوشته روی لاستیک رو بخونید متوجه حداکثر فشار باد میشوید. اما خب فشار معمولی برای خودروهای سواری 32-33 PSI  هست.

نوع تایر براساس شرایط اقلیمی:

به صورت کلی براساس شرایط اب و هوایی 3نوع تایر داریم:

تایرهای تابستانی:

لاستیکی با آج های کوتاه نسبت به لاستیکهای دیگر شیارهای وسط تایر پهن تر.این نوع تایرها کیفیت بالایی دارند،چسبندگی بالا،کوبش کمتر،نرمی بیشتر،کاهش مصرف سوخت و برعکس اسمشان در سطح خیس و بارانی نیز بدلیل آج کوتاه و شیارها پهن مناسبند.لاستیکهای تابساتی به کسانی که در جاده های خیس و خشگ تردد دارد و در جاده های برفی نمیروند و در جاده خاکی و خشن هم عبور ندارند(چون در برابر سنگ لاخ و …بسیار حساسند)بشدت توصیه میکنم استفاده کنند.علامت این تایرهای روی دیواره لاستیک بصورت یک آفتاب درخشان است.

لاستیک های 4فصل(all season):

همانطور که از نامش پیداست،این نوع تایر برای انوع آّب هواها مناسب هست،البته در برف و باران کارایی مانند تایرهای برفی و تابستانی ندارند اما کار راه اندازند!قیمتشان نیز از لاستیکهای دیگر معمولا ارزانتر است.لاستیک های 4فصل دارای آج های بلندتر و شیارهای باریک تر نسبت به تایرهای تابستانی هستند.اما از لحاظ کاهش مصرف سوخت و کوبش و نرمی به پای لاستیکهای تابستانی نمیرسند. علامتهای لاستیکهای تابستانی:آفتاب+ابربارانی+برگ درخت یا آفتاب+ابر.لاستیکهای 4فصل زیادی در کشورخودمان نیز تولید میشود از جمله:ایران تایر،بارز،کویرتایر،یزدتایروگلداستون….

لاستیکهای  زمستانی:

لاستیکهایی که فقط در برف کاربرد دارند،والبته عملکرد و لذت خوبی هم بهمراه دارند.آج های بلند و فاصله زیاد شیارها خصوصیت این نوع تایرهاست.بیاد داشته باید این نوع تایر ها در گل و شل هم عملکرد خوبی دارند.علامت روی تایرهای زمستانی:3قله برفی+بلور برف یا بلور برف به تنهایی.

کدام لاستیک را پیشنهاد میدهید؟

بشخصه تایرهای تابستانی را توصیه میکنم،اما به این دلیل که در خاکی و جاده های ناهمواره حساسند زودی ممکن آسیب ببند،به همین دلیل اگر ساکن ایران هستید و در اکثر شرایط اقلیمی و جاده ای به سر میبرید بهترین انتخاب لاستیک های 4 فصل است.

چرا در ایران لاستیک های 4فصل فراوان ترند؟

علاوه بر ایران البته در کشورهای دیگرهم لاستیکهای 4فصل فروان ترند.

علت این فراوانی در ایران این است که همانطور در خصوصیات بیان شده،این تایرها در اکثر شرایط مناسبند و قیمت مناسبی هم دارند.

نکته مهم:بعضی مواقع ممکن است شما روی لاستیک علامتی از نوع لاستیک نمی بینید که باید کد لاستیک را در اینترنت جستجو کنید تا متوجه شوید.

آیا میدانستید تایرهای all season  و all weather تفاوت دارند؟

بله درست خوندید این دوتایر باهم تفاوت دارند اگر بخوام 2 تفاوت عمده این دونوع تایر را بیان کنم تایرهای all weather در برف مناسبترند و همچنین کیفیت و قیمت بالاتری هم دارند و علامت روی آنها همان علامتهای تایرهای 4فصل بعلاوه علامت بلور برف است.

الگوی آج لاستیک

الگوی آج لاستیک(tread pattern):

این اصلاح شاید کمی گیج کننده باشه اسمش،اما سادس.

3نوع الگویر آج داریم:

  • متقارن(symmetric)
  • نامتقارن(Asymmetric)
  • جهت دار(directional)

نکته ای که وجود داره این هست که معمولا لاستیکهای جهت دار مناسب بارون هم هستند که به اصطلاح در ایران به آجهای جهت دارد آبشاری میگیم. نکته دیگ هم اینک لاستیکهای جهت دار همونطور که از اسمش مشخصه باید سمت مشخصی نصب بشن و چرخش داشتن باشن و درخلاف اون دچار فرسایش میشن،صدا ایجاد میکنن وکارشون رو بخوبی انجام نمیدهند.

آیا نوع الگوی آج تایر بر کیفیت تایر تأثیر دار؟

خیر نوع الگو در کیفیت و کارایی لاستتیک تاثیر نداره اما قبلا گفته میشد که معمولا لاستیکهای  4فصل الگوی آج شون نامتقارن،که جدیدا با مشاهده یک سری تایرهای تابستانی فهمیدیم که اینجور نیست.

3 شاخصه مهمی که به آنها توجه نمیکنیم و اگر توجه کنیم دقیق توجه نمیکنیم،واگر دقیق توجه کنیم معنایش را دقیق نمیدانیم!

آیا نوع الگوی آج تایر بر کیفیت تایر تأثیر دار؟

خیر نوع الگو در کیفیت و کارایی لاستتیک تاثیر نداره اما قبلا گفته میشد که معمولا لاستیکهای  4فصل الگوی آج شون نامتقارن،که جدیدا با مشاهده یک سری تایرهای تابستانی فهمیدیم که اینجور نیست.

3 شاخصه مهمی که به آنها توجه نمیکنیم و اگر توجه کنیم دقیق توجه نمیکنیم،واگر دقیق توجه کنیم معنایش را دقیق نمیدانیم!

شاخصهای مهم روی تایر

شاخصهای سوسول بازی!

شاخصه ای که میخواهیم در موردش صحبت کنیم راجب :

  • میزان تأثیر در افزایش مصرف سوخت(Fuel economy)
  • میزان تولید سرو صدا(noise Level)
  • چسبندگی در سطح خیس(Wet Grip)

برای هرکدام از این شاخصها دنیایی از اطلاعات وجود داره اما خب ما تأکیدمون بر قابل فهم بودن و کاربردی بودن هست.اینکه گفتم سوسول بازی به این دلیل بود که بعضی جاها از بعضی از افراد شنیدم اینا سوسول بازیه و فقط مارک لاستیک مهمه!

بهله!اما بنظر من شاید اگر تو ایران  بعضی جاها سوسول بازی بیشتر انجام میگیرفت شاهد پیشرفت شگرفی بودیم.

میزان ایجاد صدا:

همانطور که از نامش هم معلومه یعنی این لاستیک چقدر صدا ایجاد میکنه؟

شکل این شاخص به این صورت هست که یک لاستیک که 3موج صدا که از اولی تا سومی بزرگتر شده کنارش قرار داره.

اولین موج به معنای ایجاد صدای به اندازه حداکثر68 دسیبل،و به ترتیب 72 و76 دسی بل صدا تولید میشه.اما خب با این اعداد وارقام چیز زیادی دستگیرمون نمیشه.

یه مقاله در این مورد وجود داره که بیان میکنه اگر کوچیکترین موج یعنی موج اولی پر بود یعنی این تایر به اندازه یک تایرمعمولی صدا ایجاد میکنه،اگر موج دومی پر بود این تایر به اندازه 2تا تایر.واگر  موج سومی پر بود یعنی به اندازه 4تا تایر صدا تولید میکنه،Wow!یعنی اگر سومی پر باشه یه خودرو اندازه 4تا خودرو لاستیکاهش صدا ایجاد میکنه.

بعضی وقتا ما بدگویی یک برند رو میکنیم و میگیم فلان برند خیلی بی کیفیته،اما شاید همون برند روی تایرش بیان کرده باشه این تایر شاخص صداش بالا هست وقتی بیان کرده دیگ این مشکل ازماست که این تایر رو خریدیم نه برند!

تاثیر بر مصرف سوخت:

این شاخصه از A شروع میشه تا G که در هر رده حدود 150 cc  به مصرف سوخت خودرو در 100 کیلومتر افزوده میشه.

چسبندگی در سطح خیس:

درسته در این شاخصه در سطح خیس استفاده شده اما لاستیکی که در سطح خیس چسبندگی خوبی داشته باشه توی سطح خشک هم همین عملکرد را دارد.

این شاخص هم از A  شروع میشود تا G که بترتیب در هر رده حدود 4 متر بیشتر ترمزگیری شما طول میکشه.این اعداد هم در سرعت 80 کیلومتر سنجیده شده و با افزایش سرعت متغییرها هم تغییر میکنند.

موقع خرید لاستیک توجه کنید اون دوشاخص بیشتر از C نباشند و شاخص صدا هم بیشتر از 2 موج پر نباشد.

آیا این 3 شاخص سوسولی را در خرید تایر در نظر بگیریم؟

این 3 شاخص را در خرید لاسیک حتما همیشه در نظر بگیرید،تا بعد از خرید پشیمان نشوید و بدگویی یک برند خاص را نکنید!

در کنار نکاتی که در بالا گفته شد نکاتی دیگری هم وجود دارد مثل:جنس تایر و استاندارد DOT و… به این دلیل بیان نکردیم چون در هر تایری این استانداردها وجود ندارند. امیدواریم این مقاله بدردتون خورده باشه،با دوستان به اشتراکش بگزراید.

منابع:

nokiantyre,toyotyre,goodyer,digikala,barez

نظرت رو بنویس

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.