آب رادیاتور: انواع رنگ + تعویض و ترکیب | 100%

آب رادیاتور: انواع رنگ + تعویض و ترکیب | 100%

ادمین 4 دیدگاه

آب رادیاتور یکی مهم‌ترین عوامل در عملکرد صحیح موتور خودرو است، آب رادیاتور تاثیر کاملا مستقیمی در خنک کنندگی و جلوگیری از جوش آوردن خودرو دارد. در پست به بررسی آب رادیاتور، انواع رنگ آب رادیاتور، نحوه تعویض آب رادیاتور و اصول آن و همچنین انتخاب آب رادیاتور مناسب برای خودروی شما می‌پردازیم

لیست مطالب این پست

آب رادیاتور خودرو

وقتی صحبت از موتور احتراق داخلی می‌شود، مهم ‌ترین چیزی که در آن اهمیت دارد نحوه خنک شدن موتور است. این خنک شدن می‌تواند از طریق آب، هوا، روغن مخصوص یا دیگر سیستم‌های خنک کننده انجام شود.

به دکی کارز خوش آمدید، سیستم خنک کننده مهم‌ترین سیستم خودرو بعد از موتور محسوب می‌شود، چراکه بدون خنک شدن موتور، موتور خودرو ممکن است 15 دقیقه هم دوام نیاورد. در این مقاله جامع قصد دارم هر آنچه که درباره آب رادیاتور خودرو لازم است بدانید را به شما بگو‌ییم. از رنگ آب رادیاتور، نحوه ترکیب کردن آب رادیاتور، زمان تعویض آب رادیاتور و نکات تعویض آب رادیاتور تا راهنمای خرید آب رادیاتور. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید، چون قرار است همه اطلاعات خود را در زمینه آب رادیاتور فول کنید!

قبل از ورود به بخش آب رادیاتور، به طور مختصر سیستم خنک کننده موتور در خودرو را توضیح می‌دهیم سپس سراغ آب رادیاتور می‌رویم. حتما این بخش را مطالعه کنید. اطلاعات مهمی درباره سیستم خنک کننده خودرو و اهمیت آب رادیاتور خودرو وجود دارد.

نام آب رادیاتورنوع خودرورنگ آب رادیاتور
آب رادیاتور معدنیپیکان، پراید قدیمی، بیوک، دوو، آردی، پی کی، گالانت و..سبز
آب رادیاتور آلیپژو، سمند، ال90، پراید یورو 4، MVM، بی ام و 2000- 2012نارنجی
آب رادیاتور اسیدی ترکیبیفورد، کرایسلر، خودروهای اروپایی 2012 به بعدزرد
آب رادیاتور اسیدی ترکیبی - فاقد فسفاتبی ام وی، تسلا، ولوو،فیروزه‌ای
آب رادیاتور اسیدی سیلیکاتهمرسدس بنز، بی ام و، پورشه، ولووبنفش
نام آب رادیاتورتکنولوژی آب رادیاتورنوع خودرو
آب رادیاتور معدنیسیلیکاتپیکان، پراید قدیمی، بیوک، دوو، آردی، پی کی، گالانت و..
آب رادیاتور آلیاسید طبیعیپژو، سمند، ال90، پراید یورو 4، MVM، بی ام و 2000- 2012
آب رادیاتور اسیدی ترکیبیسیلیکات و اسید طبیعیفورد، کرایسلر، خودروهای اروپایی 2012 به بعد
آب رادیاتور اسیدی ترکیبی - فاقد فسفاتفاقد مواد آلی غلیظبی ام وی، تسلا، ولوو،
آب رادیاتور اسیدی سیلیکاتهسیلیکات و اسید طبیعیمرسدس بنز، بی ام و، پورشه، ولوو

نحوه کارکرد سیستم خنک کننده موتور + آب رادیاتور

وظیفه آب رادیاتور یا مایع خنک کننده موتور در خودرو، نگه داشتن دمای موتور در دمای خاص و طراحی شده توسط شرکت سازنده خودرو است. به طور خیلی خلاصه و واضح آب رادیاتور:

وظیفه مهم خنک کردن موتور خودرو را به دست دارد.

آب رادیاتور تشکیل شده از آب مقطر و ضد یخ که میزان این ترکیب معمولا در شرایط آب و هوایی معتدل به میزان 60% آب و 40% ضد یخ مناسب خواهد بود. به طور مثال برای پراید که حجم کل مایع خنک کن خودرو 5 لیتر است، می‎‌بایست 3 لیتر آب مقطر و 2 لیتر ضد یخ استفاده گردد.

همه همه مواقع همواره باید در آب آب رادیاتور خودرو ضد یخ وجود داشته باشد، چه تابستان، چه زمستان.

وظایف مهم یک آب رادیاتور با کیفیت در خودرو

وظایف مهم آب رادیاتور با کیفیت در خودرو:

1- پایین آوردن نقطه انجماد آب (جلوگیری از یخ زدگی)

2- بالا بردن نقطه جوش آب (جلوگیری از جوش آوردن در دمای جوش آب)

3- جلوگیری از زنگ زدن منافظ موجود در سیستم موتور

4- ضد رسوب و حل کننده رسوب های موجود در سیستم خنک کننده (وظیفه مهم آب رادیاتور که خیلی‌ها نادیده می‎‌گیرند)

5- ضد خوردگی (ضد یخ‌ها با مواد آلی نقش پر کردن منافظ ایجاد شده در سیستم را دارند)

سیستم خنک کاری یک خودرو سواری معمولا از: رادیاتور، فن خنک کننده، واتر پمپ، ترموستات، فشنگی آب و مجاری آب رسان بلوکه سیلندر تشکیل گردیده است که مایع خنک کن یا همان آب رادیاتور به عنوان سیال در سیستم جاری است.

خودروهای مختلف با توجه به طراحی انجام شده بر روی آن‌ها دارای دمای کارکرد موتور گوناگونی هستند. معمولا این دمای کارکرد برای آب رادیاتور خودروهای سواری بین 65 تا 92 درجه سانتی گراد است. برای مثال دمای مایع آب رادیاتور موتور پراید در حالت نرمال کاری موتور باید 86 درجه باشد و فن خنک کننده حدودا در 90 درجه سانتی گراد روشن می‌شود.

در واقع عبور هوا از شبکه‌های رادیاتور که از داخل مایع داغ در آنها جای می‌باشد باعث خنک شدن آب رادیاتور شده و این سیال برای خنک کاری موتور مجددا قابل استفاده می‌گردد.

اطلاعات تنظیمات دمایی موتور خودرو توسط سنسور آب یا همان فشنگی آب به واحد مرکز کنترل (ECU) یا همان کامپیوتر خودرو فرستاده می‌شود و ECU با فرمان‌هایی که به فن خنک کن خواهد فرستاد دمای آب رادیاتور را به کمک ترموستات تنظیم ‌می‌نماید.

نکته:

موتوری که در دمای عملکرد بهینه کار کند (ترموستات داشته باشد، آب رادیاتور به خوبی عمل کند و آمپر در محدوده نرمال باشد، 2 تا 3 درصد صرفه جویی مصرف سوخت و کاهش استهلاک خودرو به همراه دارد.


اصلا آب رادیاتور چیست؟!

در تعریف این واژه بهتر است بگویم؛ آب رادیاتور مخصوص خودرو چیست؟ آب رادیاتور در اصل آبی است که مخصوص خنک کردن و بهینه سازی سیستم خنک کنندگی خودرو به کار می‌رود و با آب معمولی فرق دارد. آب رادیاتور معمولا از دو عنصر اصلی تشکیل می‌شود. آب معمولی بدون املاح (آب مقطر درجه A) + ضد یخ. این 2 عنصر اصلی تشکیل دهنده آب رادیاتور خودرو هستند و باید با نسبت خاصی با هم ترکیب شوند. که در ادامه نحوه ترکیب آنها را توضیح داده‌ایم.

انوع آب رادیاتور خودرو (رنگ آب رادیاتور)

آب رادیاتور خودرو را بر اساس رنگ آن دسته بندی می‌کنند، که البته هر رنگ آب رادیاتور کارکرد و عملکرد مخصوص به خود را دارد و برای یک نوع خاص خودرو استفاده می‌شود. آب رادیاتور در ایران معمولا در 2 نوع رنگ سبز و نارنجی موجود است، اما ما همه‌ی انواع آب رادیاتورها و رنگ آنها را در این مقاله توضیح خواهیم داد. پس با ما همراه باشید. توجه داشته هر رنگ آب رادیاتور برای یک خودرو توصیح می‌شود، اما ممکن است 2 نوع رنگ متفاوت از یک آب رادیاتور داشته باشیم، اما هر 2 یک کاری انجام دهند و تفاوت عملکردی نداشته باشند.

آب رادیاتور سبز (آب رادیاتور معدنی سیلیکاته)

آب رادیاتور رنگ سبز (آب رادیاتور معدنی سیلیکاته)

آب رادیاتور سبز یا همان سیلیکاته، نوعی از آب رادیاتور است که برای خودروهای قدیمی استفاده می‌شود. منظور از خودروهای قدیمی خودروهایی است که تکنولوژی ساختشتان به سال 2000 میلادی و ما قبل بر می‌گرد. خودروهاییی مثل: پیکان، پراید، آردی، بیوک، دوو و غیره.

به این دلیل برای خودروهای قدیمی از این نوع آب رادیاتور استفاد می‌شود که عمده آلیاژ تشکیل دهنده سیستم خنک کننده این خودروها؛ فولاد و مس است. به همین دلیل از مواد معدنی برای ترکیب این آب رادیاتورهای سبز استفاده شده است.

آب رادیاتور سبز که نام دیگرش IAT  هم هست جز اولین نسل‌های آب رادیاتورهای خودرو هستند، در ترکیب مواد این نوع آب رادیاتور از؛ مخلوطی از ترکیبات مختلف مانند فسفات‌ها و سیلیکون‌ها با پروپیلن گلیکول یا اتیلن گلیکول است.

فسفات ها از اسید فسفریک مشتق شده اند و به نرم شدن آب و حذف روغن و چربی کمک می‌کنند، البته چربی آب نباید به طور کامل محو شود. از طرف دیگر، سیلیکون ها به عنوان یک درزگیر فلزی عمل می کنند و از آن در برابر مواد شیمیایی مختلف، رطوبت و سایش قطعات محافظت می کنند و همانطور که گفته شد این‌ها از وظایف اصلی یک آب رادیاتور با کیفیت هستند.

پروپیلن گلیکول و اتیلن گلیکول موادی هستند که موتور شما را از داغ شدن بیش از حد باز می دارد و این هم از وظایف اصلی آب رادیاتور خودرو بود.

آب رادیاتور نارنجی (آب رادیاتور اسید اورگانیک)

آب رادیاتور رنگ نارنجی (آب رادیاتور اسید اورگانیک)

خب حالا به آب رادیاتور نارنجی رسیدیم، آب رادیاتوری که باید اکثر ما که صاحب خودرو هستیم از آن استفاده کنیم.

بیشتر تمرکز آب رادیاتور نارنجی محافظت از سیستم در برابر خوردگی است. اما به جای اینکه برای خودروهای قدیمی که در سیستم آنها از آلیاژ فولادی زیادی استفاده شده است کاربرد داشته باشد، برای خودروهای جدیدتر که با قطعات آلومینیومی و پلاستیکی بیشتر در سیستم خنک کننده ساخته شده‌اند کابرد دارند. تمرکز اصلی آب رادیاتور قدیمی (سبز) بر روی خنک کنندگی بود و بحث خوردگی و رسوب زدایی خیلی مطرح نبود، اما در آب رادیاتور نارنجی محافطت در برابر خوردگی و رسوب زدایی به خاصیت اصلی آب رادیاتور نارنچی اضاف شد.

ترکیب اصلی مورد استفاده در آب رادیاتور نارنجی؛ اسید کربوکسیلات است. که از تجمع خوردگی جلوگیری می کند. نکته جالب این است که این اسید فقط روی سطوح فلزی تأثیر می گذارد و با قطعات غیرفلزی در خودرو کاری ندارد.

این تغییر سیستم از فولاد و مس به آلومینیوم و پلاستیک فشرده در دهه 90 آغاز شد. با توجه به این تغییر ،در آن زمان GM DexCool معرفی شد. DexCool یک نوع آب رادیاتور است که از ترکیبی از فن آوری های مختلف اسیدهای آلی (OAT) برای کمک به جلوگیری از تجمع زنگ زدگی و خوردگی استفاده می کند.

مضرات آب رادیاتور نارنجی زمانی شروع می شود که مقدار آن کم می شود و تاثیر آن ضعیف شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، اکسیژن ممکن است به سیستم حمله کرده و تجمع ایجاد کند که می تواند اجزای داخلی مجاری آب را مسدود کرده و به موتور و اجزای دیگر آسیب برساند.

خوشبختانه ضد یخ نارنجی تا 5 سال دوام می‌آورد. به این معنی که تا زمانی که یادتان بیاید آن را دوباره پر کنید، موتور شما نباید مشکلی داشته باشد. 5 سال زمان زیادی است.

می‌توان آب رادیاتور نارنجی و سبز را بصورت دستی در خانه ترکیب کرد؟

می‌توان آب رادیاتور  رنگ نارنجی و  رنگ سبز را بصورت دستی در خانه ترکیب کرد؟

پاسخ کوتاه – نه است . وقتی ضد یخ نارنجی و سبز مخلوط می شوند ، احتمال یک واکنش شیمیایی وجود دارد که باعث غلیظ شدن آب رادیاتور و تبیدل آن به یک ماده ژل مانند می شود. از آنجایی که موتور شما به مایع نیاز دارد تا ژل، چرخش آب رادیاتور در سیستم به خوبی شکل نمی‌گبرد و احتمالا بدبخت شوید!

بدون آب رادیاتور مناسب، اجزای مختلف موتور خودرو ممکن است بیش از حد گرم شوند و منجر به خرابی شود. برای مثال واتر پمپ مسدود یا کند شود که وظیفه پمپاژ مایع آب رادیاتور در سراسر سیستم را بر عهده دارد. در صورت گرفتگی واتر پمپ و داغ شدن خودرو و آسیب به موتور؛ حدود 8 میلیون تومان توی خرج می‎‌روید! پس این ریسک نسنجیده را برای آب رادیاتور و سیستم خنک کننده خودرو نکنید.

همان طور که گفته شد، هر دو آب رادیاتور سبز و نارنجی از یخ زدگی موتور شما جلوگیری می کنند، هر دو از داغ شدن بیش از حد موتور جلوگیری می‌کنند و هر دو از ایجاد زنگ زدگی و خوردگی جلوگیری می کنند. اما آب رادیاتور نارنجی عمدتا برای خودروهای 2000 به بعد و آب رادیاتور سبز بلعکس.

دیگر رنگ‌ های آب رادیاتور

همان طور که گفتیم دیگر رنگ‌های آب رادیاتور در ایران کمتر موجود هستند، اما  قول دادم رنگ‌های دیگر آب رادیاتور هم توضیح می‌دهیم. برای پی بردن به دیگر رنگ های آب رادیاتور جدول زیرا ببینید

نام آب رادیاتورنوع خودرورنگ آب رادیاتور
آب رادیاتور معدنیپیکان، پراید قدیمی، بیوک، دوو، آردی، پی کی، گالانت و..سبز
آب رادیاتور آلیپژو، سمند، ال90، پراید یورو 4، MVM، بی ام و 2000- 2012نارنجی
آب رادیاتور اسیدی ترکیبیفورد، کرایسلر، خودروهای اروپایی 2012 به بعدزرد
آب رادیاتور اسیدی ترکیبی - فاقد فسفاتبی ام وی، تسلا، ولوو،فیروزه‌ای
آب رادیاتور اسیدی سیلیکاتهمرسدس بنز، بی ام و، پورشه، ولووبنفش
نام آب رادیاتورتکنولوژی آب رادیاتورنوع خودرو
آب رادیاتور معدنیسیلیکاتپیکان، پراید قدیمی، بیوک، دوو، آردی، پی کی، گالانت و..
آب رادیاتور آلیاسید طبیعیپژو، سمند، ال90، پراید یورو 4، MVM، بی ام و 2000- 2012
آب رادیاتور اسیدی ترکیبیسیلیکات و اسید طبیعیفورد، کرایسلر، خودروهای اروپایی 2012 به بعد
آب رادیاتور اسیدی ترکیبی - فاقد فسفاتفاقد مواد آلی غلیظبی ام وی، تسلا، ولوو،
آب رادیاتور اسیدی سیلیکاتهسیلیکات و اسید طبیعیمرسدس بنز، بی ام و، پورشه، ولوو

آب رادیاتور رنگ زرد (ترکیب اسیدی و آلی)

فناوری ترکیبی اسیدی و آلی یکی از سه دسته اصلی آب رادیاتور موتور است و دارای چندین زیر شاخه است. نام دیگر این نوع آب رادیاتور؛ HOAT است. این نوع آب رادیاتور معمولا زرد رنگ است. اما شما می توانید آب رادیاتور HOAT را در رنگ‌های زرد، رنگ نارنجی، رنگ سبز،  رنگ صورتی و رنگ آبی هم پیدا کنید. اما “معمولا” ترکیب آب رادیاتور اسیدی و سیلیکاته (معدنی) آب رادیاتور رنگ زرد است. برای اطمینان از اینکه آب رادیاتور HOAT مناسبی را انتخاب کرده اید، به نوشته‌های روی لیبل قوطی آب رادیاتور توجه کنید.

فرمول آب رادیاتور HOAT ترکیبی از فرمول OAT و فرمول IAT است. آب رادیاتور HOAT از سیلیکات و اسید آلی برای محافظت از موتور شما و مبارزه با خوردگی‌ها استفاده می کند.

آب رادیاتور قرمز

راستش به شخصه تا به حال نه آب رادیاتور قرمز دیده‌ایم، نه اطلاعاتی در مورد آب رادیاتور قرمز داریم! به شخصه هم این آب رادیاتور را پیشنهاد نمی‌کنم، چون اطلاعاتی در مورد آن ندارم. اما به نظرم آب رادیاتور قرمز همان آب رادیاتور صورتی هست که در بالا هم بهش اشاره کردیم و توضیح دادیم.

مزایای استفاده از آب رادیاتور

  • آب رادیاتور مهم تری نقش خنک شدن موتور را در تابستان دارد (مانع از جوش آمدن موتور می شود). همچنین از یخ زدگی موتور در فصل زمستان محافظت می کند.
  • با این حال، علاوه بر این مزایای گفته شده، موارد دیگری نیز وجود دارد که ذکر آن‌ها ضروری است:
  • آب رادیاتور ضد خوردگی است. یک آب رادیاتور مناسب و با کیفیت علاوه بر این‌که باعث خورده شدن قطعات که در تماس است نمی‌شود، بلکه از خوردگی آنها جلوگیری می‌کند
  • از رسوب گذاری جلوگیری می کند. (از رسوب آهک و موارد مشابه آن جلوگیری می کند که می تواند کارایی سیستم خنک کننده را کاهش دهد.) اگه در سیستم آهک و دیگر رسوب‌ها باشد، با تبخیر آب این رسوب‌ها می‌مانند و باعث گرفتگی می‌شوند. اما آب رادیاتور مناسب این رسوب را در خود حل و از بین می‌برد.
  • ضد کف. (آب رادیاتور دارای مواد افزودنی خاصی است که از تشکیل کف جلوگیری می کند. در صورت ظاهر شدن کف، کارایی سیستم خنک کننده ممکن است کاهش یابد)

زمان تعویض آب رادیاتور

از نظر تئوری استفاده آب رادیاتور برای زمان نا محدود است. اما این فقط یک نظریه تئوریک است، در شرایط واقعی، صرف نظر از کیفیت آب رادیاتور، تعویض مایع خنک کننده خودرو یک بازه زمانی دارد که باید هر 2 تا 5 سال یکبار تعویض شود. ( بعد از سپری شدن این مدت زمان آب رادیاتور خاصیت های اولیه خود که در مقاله ذکر شد را ندارد. پس زمان تعویض آب رادیاتور را بسیار جدی بگیرید.

نباید زمان تعویض آب رادیاتور را فراموش کرد زیرا در فصل زمستان، موتور می‌تواند آسیب جبران ناپذیری را متحمل شود. همچنین ممکن است گذشت زمان زیادی از زمان تعویض آب رادیاتور، خاصی ضد جوشی آب رادیاتور را از بین ببرد و باعث جوش آوردن خودرو شود.

مایع آب رادیاتور با استفاده از دستگاهی به نام دستگاه ضد یخ / مایع خنک کننده آزمایش می شود. این دستگاه در بعضی فروشگاه‌ها موجود است.

زمان تعویض آب رادیاتور را در دفترچه راهنمای خودرو هم می‌توان یافت.

به عنوان مثال، هیوندای می گوید زمان تعویض آب رادیاتور در موتور در اکثر مدل‌های آن باید بعد از 60،000 مایل اول و سپس هر 30،000 مایل پس از آن تعویض شود. این زمان تعویض در برخی از مدلهای مرسدس بنز با برخی موتورها هر 30،000 مایل است، اما در برخی دیگر 120،000 مایل یا 12 سال آب رادیاتور باید تعویض شود. در مرسدس های دیگر ، زمان تعویض 150،000 مایل یا 15 سال است.

آب رادیاتور می تواند با گذشت زمان اسیدی‌تر شود و خاصیت مهار کننده زنگ زدگی خود را از دست داده و باعث خوردگی شود. خوردگی می تواند به رادیاتور، واتر پمپ، ترموستات، درب رادیاتور، جنت‌ها و سایر قسمت‌های سیستم خنک کننده و همچنین سیستم بخاری خودرو آسیب برساند. و این می تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور خودرو شود. پس زمان تعویض آب رادیاتور را جدی بگیرید.

هیدورمتر برای اندازه گیری کیفیت آب رادیاتور
هیدورمتر برای اندازه گیری کیفیت آب رادیاتور

کیفیت آب رادیاتور را می توان با نوارهای آزمایشی که میزان اسیدیته را اندازه گیری می کند و با یک هیدرومتر که نقاط انجماد و جوش را اندازه گیری می‌کند، بررسی کرد.

نوار آزمایش برای اندازه گیری کیفیت آب رادیاتور
نوار آزمایش برای اندازه گیری کیفیت آب رادیاتور

ساخت و ترکیب آب رادیاتور در خانه

همان طور که گفته شد اگر بخواهیم به صورت ساده بگوایم؛ آب رادیاتور از ترکیب آب و ضد یخ است. برای ساخت  و ترکیب آب رادیاتور هم کافیست همین کار را انجام دهیم، یعنی ضد یخ و آب ترکیب کند.

پیشنهاد من استفاده از آب رادیاتور آماده در بازار است، اما اگر برای اینکار مسر هستید، از روش زیر برای ترکیب و ساخت آب رادیاتور در خانه استفاده کنید.

در قدم اول یک آب مناسب و مورد انتظار احتیاج داریم. از موارد زیر می‌توانیم به عنوان آب برای ترکیب آب رادیاتور استفاده کرد:

  • آب بدون هیچ املاحی (آب مقطر خالص)
  • آب جوشیده شده
  • آب کولر گازی
  • آب برفک یخچال

از موارد بالا می‌توانید برای ترکیب آب رادیاتور استفاده کرد. بعد از تهیه آب، سراغ ضد یخ می‌رویم برای تهیه آب رادیاتور. ضد یخ را می‌توانید به راحتی از بازار تهیه کنید و مشکلی وجود ندارد. اما سعی کنید ضد یخ با برند معتبر یا خارجی استفاده کنید.

خب می‌رویم سراغ ترکیب آب رادیاتور. آب معمولی و ضد یخ را باید نسبت به حجم سیستم خنک کننده خودرو ترکیب کنید. این ترکیب را در یک ظرف سوم انجام می‌دهیم، یعنی یک بطری آب داریم، یک بطری ضد یخ و یک ظرف سوم که اینها را درش ترکیب می‌کنیم و آب رادیاتور را می‌سازیم. اما برای نسبت آب به ضد یخ از جدول زیر استفاده کنید:

درصد اختلاط آب با ضد یخ25 درصد ضد یخ33 درصد
نقطه جوش (سانتی گراد)103105
نقطه انجماد (سانتی گراد)-14-18
درصد اختلاط آب با ضد یخ50 درصد66 درصد
نقطه جوش (سانتی گراد)108111
نقطه انجماد (سانتی گراد)-36-52

بهمین راحتی شما می‌توانید آب و ضد یخ را ترکیب کنید و آب رادیاتور خود را بسازید😎. لذت بردیدا!

ویدیو تعویض آب رادیاتور و نکات جامع مربوط به آب رادیات و ترکیب ضد یخ

نحوه تعویض آب رادیاتور (ضد یخ + آب)

4 01 آب رادیاتور: انواع رنگ + تعویض و ترکیب | 100%

نحوه تعویض آب رادیاتور (ضد یخ + آب)

حالا که با همه موارد آب رادیاتور خودرو آشنا شدید، از جمله؛ ترکیب، وظایف و رنگ رادیاتور. نوبت به این رسیده که آب رادیاتور خودرو را تعویض کنید و نحوه تعویض آب رادیاتور را یاد بگیرید.

1- خودرو را خاموش کنید و بگذارید سرد شود.

2- درب رادیاتور را باز کنید.

3- پیچ تخلیه رادیات را کاملا باز کنید تا تمام محتویات موجود در سیستم خنک کننده خالی شود.

4- پس از تخلیه کامل آب، پیچ تخلیه را ببندید.

5-  محلول آب رادیاتوری که بهتون یاد دادیم بسازید را داخل رادیات بریزید.

6-  موتور را روشن کنید و در وهله اول حدود 5 دقیقه سیستم را چک کنید که نشستی نداشته باشد، سپس مشغول به هواگیری خودرو شوید.

7- اگر در حین هواگیری از سطح محلول آب رادیاتور کم شده، دوباره به سطح آن اضاف کنید و درب رادیات را ببندید.

نکته:

از نوع آب رادیاتوری که قبلا در خودرو استفاده می‌کردید، هنگام تعویض استفاده کنید. مثلا از آب رادیات سبز به نارنجی سوییچ نکنید. همچنین اگر خودرو نو است حتما از دفترچه راهنمای خودرو و متخصص کمک بگیرید

قبل از تعویض آب رادیاتور، حتما سیستم مجاری خودرو که آب در آن حرکت داره به طور کامل تمیز کنید و شستشو دهید. به این عمل فلاش هم می‌گویند. شما هم می‌توانید خودتون فلاش مجاری آب رادیاتور ماشین را با استفاده از مایع مخصوص فلاش آب رادیاتور انجام دهید، یا این کار رو به یک تکنیسن یا رادیات ساز بسپارید بسپارید.

اگر موارد بالا را به خوبی انجام دهید، شما نحوه تعویض آب رادیاتور ماشین را با موفقیت و اصولی انجام داده‌اید.

آیا ضد یخ و آب رادیاتور تفاوت دارند؟

خب، کارکرد ضد یخ و آب رادیاتور تقریبا مشابه هستند، اما این دو یکسان نیستند. ضد یخ یک مایع غلیظ و مبتنی بر گلیکول است که قبل از استفاده باید با آب رقیق شود. که وقتی با آب ترکیب شد به آب رادیاتور تبدیل می‌شود. از طرف دیگر، می توانید آب رادیاتور از پیش، مخلوط شده و آماده را خریداری کنید. که ممکن است سبز یا نارنجی باشد

ضد یخ که عمدتاً از اتیلن گلیکول تشکیل شده است، در سیستم خنک کننده خودرو استفاده می شود تا عملکرد موتور بدون مشکل را حتی در شدیدترین آب و هوا و حتی زیر 0 ثابت نگه دار تا آسیب نبیند. اتیلن گلیکول با کاهش دمای انجماد مایع خنک کننده در داخل رادیاتور شما، در کنار روانکاری و کمک به واتر پمپ و جلوگیری از خوردگی، از یخ زدگی جلوگیری می کند.

خنک کننده (آب رادیاتور) موتور مخلوطی از ضد یخ و آب است که نسبت مشترک 50:50 دارد. این به این دلیل است که ضد یخ به عنوان مایع رقیق شده در آب در هنگام مقابله با درجه حرارت شدید بهتر عمل می کند. با استفاده از آب رادیاتور در سیستم خنک کننده خودرو، می توان موتور را در تمام طول سال به طور موثر در دمای مطلوب تنظیم کرد.

ضد یخ منقضی نمی شود، اما مواد افزودنی که از خوردگی موتور جلوگیری می کنند، منقضی می‌شوند. بنابراین، توصیه می‌شود ضد یخ خود را مطابق با دستورالعمل های انقضای شرکت سازنده مورد تطبیق قرار دهید.

علاوه بر این، اتیلن گلیکول هم برای انسان و هم برای حیوانات سمی است، بنابراین همه توصیه‌های ایمنی و پزشکی را جدی بگیرید.

آیا می‌توان از آب به جای آب رادیاتور استفاده کرد؟

می‌توانید اما فقط در حالت اضطراری.

در صورت داغ شدن بیش از حد موتور، احتمالا سطح آب رادیاتور در سیستم خنک کننده خودرو بسیار کاهش یافته باشد پس مجبورید که از آب معمولی استفاده کنید.

شما فقط باید این کار را زمانی انجام دهید که قصد رانندگی در مسافت کوتاهی را دارید و می خواهید اطمینان حاصل کنید که بعد از رفع مشکل، رادیاتور را با آب رادیاتور مناسب پر کنید.

بهترین نوع آب در هنگام نبود آب رادیاتور چیست؟

اگر مایع خنک کننده در دسترس ندارید، باید رادیاتور خود را با آب با کیفیت بدون املاح پر کنید. در حالت ایده آل، این آب، آب مقطر است. همچنین می‌توانید اگر موقعیت اجباری است، از آب بطری یا آب لوله کشی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که آب لوله کشی یا آب معدنی حاوی املاح است که می‌تواند رسوبات را در کل سیستم خنک کننده شما باقی بگذارد و باعث خوردگی و کاهش طول عمر رادیاتور شود.

مزایا و معایب استفاده از آب به جای آب رادیاتور

استفاده از آب آلودگی هایی را به سیستم رادیاتور شما می افزاید. اما طبعا برای موتور استفاده از آب بسیار بهتر از رانندگی با آب رادیاتور کم است، اما باید در اسرع وقت آب را با آب رادیاتور مناسب برای خودرو  خود جایگزین کنید.

وقتی آب به آب رادیاتور سابق می‌افزاید، باعث می‌شود مایع رقیق شود و این رقیق شدن تاثیرات آب رادیاتور سابق را پایین می‌آورد و باید حتما آب رایاتور تعویض شود. همانطور که گفته نسبت ایده آل ترکیب 50:50 است.

به مکالمه بپیوندید
  1. blank
  2. blank

4 نظر

  1. سلام. خیلی خوب بابت انواع آب رادیاتور و تعویض آب رادیاتور توضیح دادید. دمتون گرم.

  2. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بلاگ دکی کارز